شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

نکات مهم در مورد سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روشها


سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روشها


1-     دیدگاه نظریه اداری فایول هم زمان با مدیریت علمی توسعه یافت ، بر وظایف مدیریت تاکید داشت و کوشش می نمود تا اصول کلی اداری برای عقلایی کردن فعالیت های سازمان را تدوین نماید.

2-     داشتن استاندارد از ابعاد ساختاری سازمان نشانگر انجام کارهای مشابه به روشی یکسان و همانند است .

3-     بخش عملیات سازمانی ، متشکل از کارکنانی است که وظایف اصلی مربوط به تولید یا خدمات را در سازمان عهده دار میباشند.

4-     از ویژگیهای سیستم های ارگانیکی این است که ضرورتا باز هستند .

5-     ساختار سازمان حاصل فراگرد سازماندهی و طراحی سازمان است و مشتمل بر مجموعه روابط ، مقررات و قوانینی است که حتی اگر به صورت غیر رسمی شکل گرفته باشند به طور رسمی تصویب می شوند و فعالیتهای افراد برای کسب اهداف مشترک سازمان را شکل می دهند .

6-      در منطقه عملیات هرم سازمانی بیشتر فعالیتهای اجرایی و اصلی سازمان انجام میشود .

7-     در نمودار سازمانی، اگر خط ارتباطی میان دو واحد فقط مبین اعمال بخشی از قدرت باشد، با علامت خط چین نشان داده میشود .

8-     در نمودار طرح کلی سازمان ، نمودار مجاری و خطوط ارتباطی سازمان و تفسیم کار و نحوه سازماندهی مشخص شده است .

9-     در سازمان شطرنجی از سازمانهای ادهو کراتیک قرار بر این است که هر گروهی که در مقام اول قرار می گیرد اعضا گروه مخالف را در مناصب دوم قرار دهد .

10- مبتنی بر فن آوری اطلاعات از ویژگیهای سازمانهای مجازی به شمار می رود .

11- سازمانهای هولوگرافیک از سازمانهای با مغز های هوشمند خود سازماندهی می باشند که منعکس کننده تمام خصوصیات سازمانهای یاد گیرنده هستند .

12- بر مبنای تسلط فردی از ویژگیهای سازمانهای یاد گیرنده، تمام اعضا سازمان ها متعهد هستند تا درک عمیقی از کار خود بدست آورند و با چالش های فراروی خود آشنا شوند .

13- جا یابی برای کارکنان و تثبیت نیروها نشان دهنده چهارمین مرحله سازماندهی ، طبق نظریه های کلاسیک می باشد .

14- ستاد تخصصی عمومی ، واحدی است که کمک های گسترده ای به مدیریت عالی سازمانی می کند و فعالیتهای آن مانند سایر واحد های پشتیبانی محدود به انجام وظایف یک اداره خاص نمی شود .

15- با کاهش حیطه نظارت ، تعداد سطوح سازمانی و ارتفاع هرم سازمان  افزایش  می یابد و سازمان  متمرکز تر می شود .

16-  حیطه نظارت مدیران عالی ،  معمولا مشتمل بر حداکثر 5 تا 7 نفر از مدیران میانی  است .

17- فن آوری و انواع آن، از عوامل تعیین کننده موثر بر حیطه نظارت از متغییر های محیطی به شمار می رود .

18- اختیار کارکردی رابطه ای است که به موجب انجام وظایف یک فرد یا واحد ، با افراد یا واحد های دیگر برقرار میشود.

19-  تفویض اختیار قابل فسخ است از اصول تفویض اختیار محسوب می شود .

20-  دستور نشان دهنده ارتباط بالا  به پایین   است .

21-  ضوابط تشکیلاتی نشان دهنده معیار هایی است که چگونگی توزیع وظایف ، تعداد سطوح و تعداد واحد های سازمانی را تعیین می نماید.

22- تخصیص پست های سازمانی به کارکنان نهاد با در نظر گرفتن شرایط احراز پست مورد نظر انتصاب نامیده می شود .

23 طبقه  شغلی وجود چند شغل ثابت سازمانی در یک سازمان که از نظر وظایف و مسئولیتها و دشواری کار مشابه یکدیگرند و شرایط احراز آنها یکی است، به گونه ای که میتوان نام واحدی بر آنها اطلاق کرد،..

24 هدف دولت در نقش تثبیتی ، جلوگیری از نوسانات شدید اقتصادی است .

25 صیانت از هویت ایرانی، اسلامی و برقراری عدالت و تامین اجتماعی ، جزء  وظایف امور حاکمیت دولت در ایران می باشد .

26 فقهای شورای نگهبان با حکم رهبر عزل و نصب می شوند .

27 رئیس قوه قضاییه به مدت 5 سال انتخاب می شود .

28 نظارت عامه پارلمان " جزء نظارت سیاسی می باشد .

29- شورای عالی کار و شورای اداری استان یا شهرستان ، جزء شورا ی صنفی در قانون  اساسی می باشند .

30 نیل به نابودی از مشخصات  سیستم های اجتماعی، ناشی از وجود بی نظمی در سیستم هاست و به صورت قانون طبیعی جلوه میکند.

31 در روش های مشترک دستگاههای مختلف هر یک عهده دار انجام مراحلی از روش می باشند .

32 تاکید بر فن آوری و افراد از ویژگیهای مهندسی مجدد به شمار می رود .

33-نمودار گردش کار تصویری از مراحل انجام کار و ارتباط آنها با یکدیگر و نحوه اقدام در هر مرحله را ارائه می دهد .

34 KSS  مجموعه ای از فعالیتهای سازمان یافته بهبود مستمر است که همه افراد یک شرکت را در یک تلاش گروهی برای بهره وری در سطوح مختلف سهیم می سازد و در نهایت این فعالیت ها به رضایت بیشتر مشتری منتهی میگردد.

35- افزایش پاسخگویی رهبران سیاسی به عنوان نخستین رکن راهبرد پیشگیری از فساددر ایران به شمار می رود .

36 سالهای 1320-1300 دور دوم توسعه بوروکراسی دولتی مدرن در ایران است .

37 در برنامه چهارم توسعه ، " تاکید بر سرمایه گذاری بخش دولتی در صنایع زیر بنایی و صنایع سنگین و تشویق بخش خصوصی از طریق واگذاری وام به سرمایه گذار در صنایع متوسط بود " .

38 غیر حرفه ای بودن از موانع تحول در نظام اداری ایران محسوب می شود .

39 رقابت گرایی  از ویژگیهای مدیریت دولتی نوین  : تاکید بر انضباط کار و پیروی از منطق هزینه در تصمیمات اداری و مدیریتی با تاکید بر مدل های عقلایی و حذف انحصارات و ایجاد قدرت برابر به بازیگران در عرصه های مختلف " اشاره دارد.

40- در مرحله تعاملی از مراحل توسعه دولت الکترونیک ، کاربران از فرم های الکترونیک استفاده می کنند و از طریق اینترنت با بخش های دولتی برای انجام کار خود تماس برقرار می نمایند .