سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روشها
1- دیدگاه نظریه اداری فایول هم زمان با مدیریت علمی توسعه یافت ، بر وظایف مدیریت تاکید داشت و کوشش می نمود تا اصول کلی اداری برای عقلایی کردن فعالیت های سازمان را تدوین نماید.
2- داشتن استاندارد از ابعاد ساختاری سازمان نشانگر انجام کارهای مشابه به روشی یکسان و همانند است .
3- بخش عملیات سازمانی ، متشکل از کارکنانی است که وظایف اصلی مربوط به تولید یا خدمات را در سازمان عهده دار میباشند.
4- از ویژگیهای سیستم های ارگانیکی این است که ضرورتا باز هستند .
5- ساختار سازمان حاصل فراگرد سازماندهی و طراحی سازمان است و مشتمل بر مجموعه روابط ، مقررات و قوانینی است که حتی اگر به صورت غیر رسمی شکل گرفته باشند به طور رسمی تصویب می شوند و فعالیتهای افراد برای کسب اهداف مشترک سازمان را شکل می دهند .
6- در منطقه عملیات هرم سازمانی بیشتر فعالیتهای اجرایی و اصلی سازمان انجام میشود .
7- در نمودار سازمانی، اگر خط ارتباطی میان دو واحد فقط مبین اعمال بخشی از قدرت باشد، با علامت خط چین نشان داده میشود .
8- در نمودار طرح کلی سازمان ، نمودار مجاری و خطوط ارتباطی سازمان و تفسیم کار و نحوه سازماندهی مشخص شده است .
9- در سازمان شطرنجی از سازمانهای ادهو کراتیک قرار بر این است که هر گروهی که در مقام اول قرار می گیرد اعضا گروه مخالف را در مناصب دوم قرار دهد .
10- مبتنی بر فن آوری اطلاعات از ویژگیهای سازمانهای مجازی به شمار می رود .
11- سازمانهای هولوگرافیک از سازمانهای با مغز های هوشمند خود سازماندهی می باشند که منعکس کننده تمام خصوصیات سازمانهای یاد گیرنده هستند .
12- بر مبنای تسلط فردی از ویژگیهای سازمانهای یاد گیرنده، تمام اعضا سازمان ها متعهد هستند تا درک عمیقی از کار خود بدست آورند و با چالش های فراروی خود آشنا شوند .
13- جا یابی برای کارکنان و تثبیت نیروها نشان دهنده چهارمین مرحله سازماندهی ، طبق نظریه های کلاسیک می باشد .
14- ستاد تخصصی عمومی ، واحدی است که کمک های گسترده ای به مدیریت عالی سازمانی می کند و فعالیتهای آن مانند سایر واحد های پشتیبانی محدود به انجام وظایف یک اداره خاص نمی شود .
15- با کاهش حیطه نظارت ، تعداد سطوح سازمانی و ارتفاع هرم سازمان افزایش می یابد و سازمان متمرکز تر می شود .
16- حیطه نظارت مدیران عالی ، معمولا مشتمل بر حداکثر 5 تا 7 نفر از مدیران میانی است .
17- فن آوری و انواع آن، از عوامل تعیین کننده موثر بر حیطه نظارت از متغییر های محیطی به شمار می رود .
18- اختیار کارکردی رابطه ای است که به موجب انجام وظایف یک فرد یا واحد ، با افراد یا واحد های دیگر برقرار میشود.
19- تفویض اختیار قابل فسخ است از اصول تفویض اختیار محسوب می شود .
20- دستور نشان دهنده ارتباط بالا به پایین است .
21- ضوابط تشکیلاتی نشان دهنده معیار هایی است که چگونگی توزیع وظایف ، تعداد سطوح و تعداد واحد های سازمانی را تعیین می نماید.
22- تخصیص پست های سازمانی به کارکنان نهاد با در نظر گرفتن شرایط احراز پست مورد نظر انتصاب نامیده می شود .
23 – طبقه شغلی وجود چند شغل ثابت سازمانی در یک سازمان که از نظر وظایف و مسئولیتها و دشواری کار مشابه یکدیگرند و شرایط احراز آنها یکی است، به گونه ای که میتوان نام واحدی بر آنها اطلاق کرد،..
24 – هدف دولت در نقش تثبیتی ، جلوگیری از نوسانات شدید اقتصادی است .
25 – صیانت از هویت ایرانی، اسلامی و برقراری عدالت و تامین اجتماعی ، جزء وظایف امور حاکمیت دولت در ایران می باشد .
26 – فقهای شورای نگهبان با حکم رهبر عزل و نصب می شوند .
27 – رئیس قوه قضاییه به مدت 5 سال انتخاب می شود .
28 – نظارت عامه پارلمان " جزء نظارت سیاسی می باشد .
29- شورای عالی کار و شورای اداری استان یا شهرستان ، جزء شورا ی صنفی در قانون اساسی می باشند .
30 – نیل به نابودی از مشخصات سیستم های اجتماعی، ناشی از وجود بی نظمی در سیستم هاست و به صورت قانون طبیعی جلوه میکند.
31 – در روش های مشترک دستگاههای مختلف هر یک عهده دار انجام مراحلی از روش می باشند .
32 – تاکید بر فن آوری و افراد از ویژگیهای مهندسی مجدد به شمار می رود .
33-نمودار گردش کار تصویری از مراحل انجام کار و ارتباط آنها با یکدیگر و نحوه اقدام در هر مرحله را ارائه می دهد .
34 – KSS مجموعه ای از فعالیتهای سازمان یافته بهبود مستمر است که همه افراد یک شرکت را در یک تلاش گروهی برای بهره وری در سطوح مختلف سهیم می سازد و در نهایت این فعالیت ها به رضایت بیشتر مشتری منتهی میگردد.
35- افزایش پاسخگویی رهبران سیاسی به عنوان نخستین رکن راهبرد پیشگیری از فساددر ایران به شمار می رود .
36 – سالهای 1320-1300 دور دوم توسعه بوروکراسی دولتی مدرن در ایران است .
37 – در برنامه چهارم توسعه ، " تاکید بر سرمایه گذاری بخش دولتی در صنایع زیر بنایی و صنایع سنگین و تشویق بخش خصوصی از طریق واگذاری وام به سرمایه گذار در صنایع متوسط بود " .
38 – غیر حرفه ای بودن از موانع تحول در نظام اداری ایران محسوب می شود .
39 – رقابت گرایی از ویژگیهای مدیریت دولتی نوین : تاکید بر انضباط کار و پیروی از منطق هزینه در تصمیمات اداری و مدیریتی با تاکید بر مدل های عقلایی و حذف انحصارات و ایجاد قدرت برابر به بازیگران در عرصه های مختلف " اشاره دارد.
40- در مرحله تعاملی از مراحل توسعه دولت الکترونیک ، کاربران از فرم های الکترونیک استفاده می کنند و از طریق اینترنت با بخش های دولتی برای انجام کار خود تماس برقرار می نمایند .