شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

۱۰ کاری که پولدارها هر روز انجام می‌دهند

تام کارلی، نویسنده آمریکایی برای مدت ۵ سال عادات روزانه ۲۳۳ پولدار و ۱۲۸ فرد با وضع خراب مالی را دنبال کرد و کتاب پرفروش Rich Habits را نوشت. او در این کتاب ۲۰۰ رفتار مشترک میان پولدارها را شناسایی کرده و توضیح می‌دهد که عادات روزانه پولدارها و غیرپولدارها به شدت متفاوت است و با توجه به عادات روزانه یک شخص می‌توان وضعیت مالی‌اش را پیش‌بینی کرد.


او در مورد این طبقه پولدار که درباره‌شان تحقیق کرده نوشته: 

«جالب اینجاست ۸۵ تا ۸۸ درصد میلیونرهای آمریکایی پولدارهایی خودساخته و نسل اولی هستند.»


 

این ده عادت را بدانیم : 

 

۷۰ درصد پولدارها روزانه کمتر از ۳۰۰ کالری هله‌هوله (junk food) مصرف می‌کنند. ۹۷ درصد بی‌پول‌ها روزانه بیشتر از ۳۰۰ کالری هله‌هوله می‌خورند.

 

۸۰درصد پولدارها روی «یک» هدف مشخص تمرکز کرده‌اند. فقط ۱۲ درصد بی‌پول‌ها چنین کاری می‌کنند.

 

۷۶ درصد پولدارها چهار روز در هفته ورزش می‌کنند. ۲۳ درصد بی‌پول‌ها اهل ورزش مرتب هستند.

 

۶۳ درصد پولدارها موقع رفتن سر کار به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند. فقط ۵ درصد بی‌پول‌ها چنین عادتی دارند.

 

۸۱ درصد پول‌دارها کارهایی را که باید انجام بدهند لیست می‌کنند (to-do list دارند). ۱۹ درصد بی‌پول‌ها to-do list دارند.

 

۶۳ درصد والدین پولدار بچه‌هایشان را مجبور می‌کنند که ماهی دو جلد یا بیشتر کتاب غیرداستانی بخوانند. ۳ درصد بی‌پول‌ها چنین عادتی دارند.

 

۲۳ درصد پولدارها اهل قمار هستند. ۵۲ درصد بی‌پول‌ها قمار می‌کنند.

 

۸۰ درصد پولدارها به دیگران زنگ می‌زنند تا تولدشان را تبریک بگویند. ۱۱ درصد بی‌پول‌ها چنین کاری می‌کنند.

 

۶۷ درصد پولدارها اهداف‌شان را روزی کاغذ می‌آورند. ۱۷ درصد بی‌پول‌ها از این کارها می‌کنند.

 

۸۸ درصد پولدارها روزی نیم ساعت یا بیشتر را به مطالعه با هدف کاری یا آموزشی می‌‌گذرانند. فقط ۲ درصد بی‌پول‌ها چنین عادتی دارند.


13 خطای بزرگ زبان بدن

"زبان بدن یک ابزار بسیار قدرتمند است. ما قبل از اینکه سخن بگوییم، زبان بدنمان سخن می گوید، و ظاهرا 80 درصد از آنچه در یک محاوره می فهمید با زبان بدن خوانده می شود نه کلمات!"

 دبورا بول؛ نویسنده و مدیر خانه اپرای سلطنتی  

 

بدن ما زبان خاص خودش را دارد و حرف هایی که می زند همیشه خوب و خوشایند نیست. زبان بدنتان احتمالا جزئی از شخصیت شما گشته، و این نکته ایست که ممکن است تا به حال به آن فکر نکرده باشید. اگر این موضوع درست باشد، وقت آن رسیده تا فکری به حال آن کنید چرا که ممکن است حرفه و شغل خود را از بین ببرید.

 

شرکت تَلنت اسمارت با آزمایش بیش از یک میلیون آدم دریافت 90 درصد از آنهایی که دارای هوش عاطفی/هیجانی  بالا هستند، واقف به قدرت سیگنال های غیر گفتاری خود در ارتباطات می باشند. دکتر تراویس برادبری رئیس این شرکت می نویسد؛ وقتی دارید سخت کار می کنید و برای رسیدن به هدفتان هر کاری انجام می دهید، هر چیزی که موجب پیشرفت شما می شود، قدرتمند بوده و راه شما برای رسیدن به موفقیت را هموار می سازد. فقط حواستان باشد که قربانی هیچ یک از اشتباهات فاحش زبان بدن که در ذیل می آید نشوید: 

 

Exagerated gesture

 

1.ژست اغراق آمیز؛ باعث می شود که شما در حال بسط دادن واقعیت (خالی بندی) دیده شوید. بهتر است دست های خود را آزاد کرده و کف دستتان را نشان دهید تا با این کار نشان دهید که چیزی برای مخفی کردن ندارید.

 

Crossed arms

 

2.دست به سینه؛ یک سد فیزیکی ایجاد می کند و نشان از آن است که در مواجهه با حرفی که طرف مقابل می زند باز و پذیرا نیستید. فرقی نمی کند که گفتگوی شما لذت بخش بوده و لبخند بزنید چرا که طرف مقابلتان این حس را پیدا می کند که می خواهید او را در محاوره مغلوب کنید. حتی اگر شما در حالت دست به سینه راحت تر هستید، برای ارتباط برقرار کردن بهتر باید این ژست را عوض کنید.

 

Inconsistency

 

3.نا هماهنگی؛ میان حرف ها و وضعیت فیزیکی بدنتان موجب می شود که طرف مقابل حس کند که یک جای کار ایراد دارد و این سوء ظن در او ایجاد شود که در صدد فریب او می باشید، هر چند که ندانید چرا و چگونه. به عنوان مثال، یک لبخند عصبی و رد کردن یک پیشنهاد در یک محاوره به شما کمک نمی کند چیزی را که می خواهید بدست آورید بلکه طرف مقابل را بر آن میدارد که نتواند با شما کار کند؛ چرا که او فکر می کند چیز دیگری در نظر دارید. 

 

Turning yourself away from others

 

4.فاصله گرفتن و دور ایستادن از دیگران؛ یا وارد نشدن در گفتگو حاکی از آن است که شما به بحث پیش رو علاقه ای نداشته و راحت نیستید و احتمالا حتی به گوینده ی سخن اعتمادی ندارید. سعی کنید وارد گفتگو با کسی که سخن می گوید شده و به نشان گوش دادن به حرف های او سر خود را آرام تکان دهید. این نشان دهنده تمرکز و توجه کامل شما به وی می باشد.

 

Slouching

 

5.خمیده و افتاده بودن؛ نشان دهنده این است که خسته شده و هیچ علاقه ای به جایی که در آن هستید ندارید. شما هیچ وقت به رئیستان نمی گویید: "من نمی فهمم چرا باید به حرف های تو گوش بدم"، اما اگر خمیده باشید، لزومی به گفتن آن نیست چرا که وضعیت بدنتان با صدای بلند و خیلی شفاف این حرف را می گوید!

 

"مغز انسان قدرت جسم را با فضایی که وضعیت بدنی طرف مقابل وی در آن اشغال می کند، یکسان می کند! صاف ایستادن و به عقب کشیدن شانه ها یک حالت قدرتمندانه است. این وضعیت فضای بیشتری از مغز طرف مقابل را پر می کند و بر عکس آن وقتی شانه ها افتاده، فضای کمتر را اشغال کرده و منعکس کننده قدرت کمتر است. حفظ حالت خوب؛ فرمان به احترام بیشتر داده و تعهد دو طرف در محاوره را ارتقا می دهد."

 

Avoiding eye contact

 

6.اجتناب از تماس چشمی؛ ایجاد کننده حالتی است که دارید چیزی را مخفی می کنید و این سوء ظن را بر می انگیزد. کمبود تماس چشمی همچنین حاکی از فقدان اعتماد به نفس و علاقمندی بوده که شما خواهان ارتباط در یک جلسه کاری نیستید. ارتباط چشمی پایدار، از سوی دیگر، به معنای فرافرستادن اعتماد به نفس، رهبری، قدرت، و هوش است.


 

Eye contact that's too intense

 

7.تماس چشمی شدید؛ ممکن است این برداشت را ایجاد کند که شما فردی مهاجم بوده و در صدد سیطره بر طرف مقابل خود می باشید.

 

Watching the clock

 

8.نگاه کردن به ساعت؛ در حالی که با یکی حرف می زنید علامتی واضح برای بی احترامی و باد و غرور است و این پیام را می رساند که شما کارهای بهتری دارید که انجام بدهید و خیلی هم مشتاق به ترک محاوره هستید.

 

Exagerated nodding

 

9.سر تکان دادن بیش از حد؛ این سیگنال را می فرستد که برای تایید شدن نگران هستید. مردم ممکن است فکر کنند سر تکان دادن های زیاد شما تلاشی است برای موافقت خود با چیزی که موافق آن نیستید و یا فهمیدن چیزی که نمی فهمید. 

 

Fidgeting

 

10.بی قراری؛ و یا موها را مرتب کردن حاکی از آن است که شما نگران و یا بیش از اندازه پر انرژی می باشید. مردم ممکن است این گونه برداشت کنند که بیش از اینکه نگران درست انجام دادن کارتان باشید، نگران وضعیت ظاهری خود هستید.

 

Scowling

 

11.اخم کردن؛ و یا اظهار نا خشنودی این پیام را می رساند که با آدم های اطراف خود ناراحت هستید هر چند آنها هیچ کاری به مود و حالت روحی شما نداشته باشند. اخم کردن، مردم را از اطراف انسان دور می کند چرا که آنها حس می کنند مورد قضاوت قرار گرفته اند. لبخند، به هر حال، این پیام را می رساند که شما دارای ذهن باز، فردی مورد اعتماد، و یک دوست هستید. مطالعات ام آر آی نشان می دهد که مغز انسان ها به فردی که لبخند می زند، پاسخ مطلوب داده که این یک تاثیر مثبت ماندگاری می گذارد.

 

Weak handshake

 

12.شل دست دادن؛ حاکی از فقدان اختیار، قدرت و اعتماد به نفس می باشد و در نقطه مقابل؛ دست دادن خیلی محکم حاکی از تلاش برای تهاجم و سیطره می باشد که البته به همان اندازه بد است! دست دادن خود را با طرف مقابل منطبق کنید اما حواستان باشد که همیشه محکم باشد.

 

Getting too close

 

13.خیلی نزدیک شدن؛ این سیگنال را به طرف مقابل می رساند که هیچ احترامی برای او و حریم شخصی وی قائل نیستید. این کار باعث می شود آدم های اطرافتان وقتی حضور دارید احساس ناراحتی کنند.

 

جمع بندی

 

اجتناب از این خطاهای بزرگ زبان بدن؛ به شما کمک می کند که ارتباطات قوی تری را به لحاظ حرفه ای و شخصی شکل بدهید..."البته به شرط داشتن نیت، طرز فکر، رویکرد، و نگرش مثبت چرا که از کوزه همان برون تراود که در اوست!"

 

تعاریف و مفاهیم استاندارد بخش گردشگری و میراث فرهنگی

اثر تاریخی ـ فرهنگی
اثر مادی (منقول و غیر منقول) و غیر مادی که به نحوی بر هویت تاریخی ـ فرهنگی جوامع، اقوام، دوره‌های تاریخی و مضامین متعلق به یک قلمرو تاریخی ـ فرهنگی دلالت کند.

اثر تاریخی ـ فرهنگی ثبت شده
هر اثر تاریخی ـ فرهنگی که ارزش‌های تاریخی ـ فرهنگی آن از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری احراز شود و به عنوان یک اثر ملی از سوی سازمان مذکور ثبت و قوانین ناظر بر حمایت از آثار تاریخی ـ فرهنگی با رعایت تشریفات قانونی شامل آن شود.

اثر تاریخی ـ فرهنگی شناسایی شده
هر اثر تاریخی ـ فرهنگی که با مطالعه کتابخانه‌ای یا پیمایش میدانی موجودیت آن احراز و در فهرست آثار شناسایی شده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درج شده باشد.

اثر تاریخی – فرهنگی غیر مادی
اثر تاریخی – فرهنگی که از علم مردم شناسی سر چشمه گرفته و متشکل از باورهای مردمی، آئین‌ها،‌ نمایش‌های سنتی، ‌زبان و گویش، موسیقی اقوام و هنرهای سنتی غیر تجسمی باشد.

اثر تاریخی ـ فرهنگی غیر منقول
اثر تاریخی ـ فرهنگی که در یک مکان مشخص مستقر بوده و انتقال آن موجب خرابی اثر شده و بر هویت تاریخی ـ فرهنگی آن خدشه وارد می‌کند.

اثر تاریخی – فرهنگی مادی
اثر تاریخی – فرهنگی منقول یا غیر منقولی که ملموس باشد. مانند اشیاء موزه‌ای، بناها، مجموعه‌ها، بافت‌ها، تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی-فرهنگی.
اثر تاریخی ـ فرهنگی مستندسازی شده
هر اثر تاریخی ـ فرهنگی که ویژگی‌های خاص تاریخی ـ فرهنگی و هنری آن با توجه به استانداردهای علمی مربوطه ثبت و ضبط شده باشد.

اثر تاریخی ـ فرهنگی منقول
اثر تاریخی ـ فرهنگی که نقل و انتقال آن موجب خرابی اثر یا محل استقرارش نشود.

اثر ملی
عبارت است از اثر تاریخی-‌ فرهنگی و طبیعی که ویژگی‌ها و ارزش‌های نهفته در آن تأثیر ملی داشته باشد و به لحاظ تاریخی – فرهنگی و طبیعی به کل ملت ایران تعلق دارد و به لحاظ ارزش‌های آن، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می‌رسد.

احیاء بنای تاریخی – فرهنگی
سازگار کردن یک بنای قدیمی با وضعیت و احتیاجات روز یا تأمین کاربری‌های جدید مطابق زمان است که در یک بنای تاریخی ابتدا با مشخص کردن اهداف عملکردی و نهایتاً انجام اقدامات کالبدی صورت می‌پذیرد.

اقامتگاه عمومی گردشگری
مکان یا قسمتی از مکان مشخص در قالب هتل، مهمان‌پذیر یا هتل آپارتمان است که عموم مسافران و مهمانان با پرداخت بهای خدمات ارائه شده از آن استفاده می‌کنند. این مراکز باید خدمات مورد نیاز را در یک اتاق یا واحدی مشابه آن به مسافران جهت اقامت ارائه دهند که ظرفیت آن باید حداقل به اندازه نیازهای انسانی یک خانوار باشد.

بازپیرایی بنای تاریخی ـ فرهنگی
عبارتست از برداشتن تمام الحاقات بی‌ارزش اضافه شده به یک اثر تاریخی ـ فرهنگی برای نمایش دادن جلوه اصلی آن بنا (مانند کابل برق برای روشنایی)

بازسازی بنای تاریخی ـ فرهنگی
دوباره ساختن قسمت‌های تخریب شده بنا و بازگرداندن کالبد بنای تاریخی تخریب شده به وضعیتی نزدیک به وضع اولیه براساس مدارک و مستندات می‌باشد
بافت تاریخی- فرهنگی
محدوده‌ای از شهرها و روستاها که در آن زندگی جریان دارد و کالبد آن پاسخگوی زندگی شهری و روستایی است و عناصر آن (مجموعه‌ها، ‌فضاها و معابر) اتصال و انسجام لازم را دارند،‌ به نحوی که مجموعه آن‌ها هویتی متمایز از سایر بخش‌های شهر و روستا داشته و نشانگر شیوه شهرسازی و حیات اجتماعی و فرهنگی در مقطع یا مقاطع خاصی از تاریخ است.

بنای تاریخی- فرهنگی
اثر معماری که از لحاظ باستان شناسی، ‌تاریخی، فرهنگی، هنری و تاریخ معماری و شهر سازی دارای اهمیت ویژه باشد.

تابعیت گردشگر
تابعیت گردشگر، از روی گذرنامه وی مشخص می‌شود حتی اگر گردشگر به طور معمول مقیم کشور دیگری باشد.

تپه تاریخی – فرهنگی
تپه‌هایی هستند که بقایای دوره یا دوره‌های تاریخی گذشته در آن مدفون می‌باشند مانند تپه زیویه

حریم اثر تاریخی – فرهنگی
فضای پیرامون اثر که برای حفاظت از عرصه و اعیان آن،‌ ارزش‌های تاریخی – فرهنگی، مناظر و مرایا و ایجاد ارتباط فرهنگی اثر با محیط پیرامون در درجات مختلف و با ضوابط مشخص در هر درجه، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تعیین و اعلام می‌شود و مشمول قوانین ناظر به حفاظت از آثار تاریخی – فرهنگی می‌گردد.

حفاظت از اثر تاریخی ـ فرهنگی
تمامی اقداماتی که منجر به توقف تخریب بیش‌تر در سازه و تزیینات و معنای فرهنگی بنای تاریخی می‌گردد.
درآمد ارزی گردشگری
شامل تمامی درآمدهای حاصل از ورود گردشگران بین‌المللی به کشور است، هزینه‌های گردشگران بین‌المللی در کشور مقصد عبارتست از: هزینه ‌اقامت، اخذ روادید، غذا و نوشیدنی، حمل و نقل داخلی، تفریح، هزینه‌های فعالیت‌های ورزشی، خرید، سوغات و غیره.

دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری
مرکزی که برای راهنمایی گردشگران در مبادی ورودی‌ شهرها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌های اتوبوس‌رانی، جنب جاذبه‌های گردشگری و نقاط پر رفت و آمد شهرها تأسیس شده و وظیفه آن ارائه اطلاعات و راهنمایی به گردشگر است.

دفتر خدمات مسافرتی
مؤسسه‌ای که با دریافت مجوز به منظور ارائه خدمات گردشگری برای داخل یا خارج از کشور تأسیس شده باشد.

دوره‌های تاریخی
دوره‌های تاریخی شامل دوره پیش از تاریخ (دوره باستان)، دوره تاریخی که مردم ایران صاحب خط شده‌اند خصوصاً (دوره ایلامی‌ها)، دوره اسلامی (ورود اسلام به ایران) می باشد.

صیانت از اثر تاریخی ـ فرهنگی
عبارتست از نگهداشت و ارتقاء ارزش‌های تاریخی ـ فرهنگی محسوس و نامحسوس (ملموس و ناملموس) یک اثر تاریخی ـ فرهنگی

ظرفیت اسمی اقامتگاه عمومی گردشگری
ظرفیتی که براساس مشخصات ثبت شده در مجوز بهره‌برداری برای اجاره به مسافران تعیین شده است.

ظرفیت اقامتگاه
به مجموع اتاق‌ها یا تخت‌هایی که در مدت معین جهت استفاده مسافران (مهمانان) آماده بهره‌برداری می‌شود، ظرفیت اقامتگاه می‌گویند.

عملیات کاوش باستان شناسی
مجموعه فعالیت‌هایی که از سوی هیئت‌های علمی باستان‌شناسی برای کسب و ارائه شناخت جامع از آثار موجود در یک تپه یا محوطه تاریخی انجام می‌شود.

فهرست آثار ملی
فهرستی از تمامی آثار ملی ثبت شده که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنظیم و منتشر می‌شود.

کتیبه تاریخی- فرهنگی
نوشته‌ای که با خط و زبان رایج دوره خود بر سطوح غیر منقول طبیعی یا مصنوعی نقش شده است.
گردشگر
بازدید کننده‌ای که حداقل یک شب و حداکثر یک سال در اقامتگاه عمومی یا خصوصی در مکان مورد بازدید با هدف تفریح، استراحت، ورزش، دیدار اقوام و دوستان، ‌مأموریت، شرکت در سمینار، کنفرانس یا اجلاس، معالجه، مطالعه و تحقیق یا فعالیت‌های مذهبی بماند.

گردشگر بین‌المللی
گردشگری که به کشور دیگری غیر از کشور محل اقامت خود برای مدت حداقل یک شب و حداکثر یک سال سفر کند و در مراکز اقامتی عمومی یا خصوصی آن کشور اقامت نماید.

گردشگر داخلی
گردشگر مقیم یک کشور که به محلی در حیطه همان کشور و خارج از محل زندگی معمول خود برای مدت حداقل یک شب و حداکثر یک سال مسافرت کند و در مراکز اقامتی خصوصی یا عمومی اقامت نماید.

گشت گردشگری
مجموعه فعالیت‌های مربوط به بازدیدهای زیارتی، سیاحتی، تحقیقاتی و درمانی اعم از اخذ روادید، حمل و نقل، اقامت و پذیرایی می‌باشد که توسط یک مؤسسه برای گروهی معین انجام می‌شود.
گشت گردشگری خارجی
گشت گردشگری که مبدأ آن شهر، استان، منطقه یا کشوری در داخل محدوده مورد بررسی و مقصد آن در خارج از آن محدوده باشد.

گشت گردشگری خروجی
گشت گردشگری است که از شهر، استان، منطقه یا کشور مورد نظر خارج می‌شود.

گشت گردشگری داخلی
گشت گردشگری که مبدأ و مقصد آن درون شهر، استان، منطقه یا کشور مورد بررسی باشد.

گشت گردشگری ورودی
گشت گردشگری است که وارد شهر، استان، منطقه یا کشور مورد نظر می‌شود.

متوسط مدت اقامت
نسبت مجموع نفر شب اقامت مسافران (مهمانان) بر تعداد مسافران (مهمانان) در دوره زمانی مورد بررسی است.

مجتمع عبادی رفاهی
مجتمع‌هایی است که در خارج از شهر و در مسیر جاده‌های بین شهری برای ارائه خدمات به مسافران ایجاد شده است. این مجتمع‌ها شامل اقامتگاه، نمازخانه، فروشگاه، تعمیرگاه، پارکینگ و غیره می‌باشد.

مجموع نفر شب اقامت
مجموع شب‌های اقامت مسافران در اقامتگاه عمومی گردشگری که برحسب نفر ـ شب سنجیده و بیان می‌شود

مجموعه تاریخی-فرهنگی
آثار تاریخی- فرهنگی، طبیعی که به صورت آثار مجزا یا مجتمع از نظر معماری یا استقرار در یک موقعیت طبیعی دارای ارتباط و انسجام باشند به نحوی که حکم اثر واحد را پیدا کنند
محصولات گردشگری
معرفی مسیرهای تعریف شده مرکب از مجموعه‌ای از جاذبه‌های مشخص در قالب بسته‌های سفر، همچنین تولیداتی مانند کتاب، مجله، بروشور، نقشه، کارت پستال و لوح فشرده است که به منظور اطلاع‌رسانی و معرفی جاذبه‌های گردشگری منتشر می‌شود.

محوطه تاریخی – طبیعی
عبارتست از محوطه‌ای که بقایای موجودات (جانوری / گیاهی) ‌دوره یا دوره‌های تاریخی گذشته به صورت قسمتی آشکار یا مدفون در آن وجود دارد مانند منطقه فسیلی مراغه

محوطه تاریخی – فرهنگی
عبارتست از محوطه‌ای که بقایای دوره یا دوره‌های تاریخی گذشته به صورت قسمتی آشکار و یا مدفون در آن وجود دارد. گورستان‌ها، غارهای تاریخی و صخره نوشته‌ها نیز جزء محوطه تاریخی – فرهنگی محسوب می گردند مانند تخت جمشید یا نقش رستم.

مخزن آثار تاریخی – فرهنگی
مکانی که در آن اشیا تاریخی – فرهنگی با رعایت تمامی ضوابط حفاظتی نگهداری شود.

مدت اقامت گردشگر
بخشی از زمان سفر که گردشگر در مقصد اقامت می‌کند که این مدت در مورد گردشگران بین‌المللی از لحظه ورود به کشور مقصد تا زمان خروج از آن و در مورد گردشگران بومی (داخلی) برابر مدت زمان اقامت در مقصد سفر در نظر گرفته می‌شود و معمولاً با واحد شب اقامت بیان می‌گردد.

مرمت اثر تاریخی ـ فرهنگی
شیوه آسیب‌شناسی و رفع آسیب‌های یک اثر تاریخی است که هدف از آن کشف و حفاظت ارزش‌های تاریخی ـ فرهنگی اثر بوده و برمبنای حیثیت تاریخی ـ فرهنگی و مستندات اصیل مربوط به آن با کمترین دخالت انجام می‌شود به گونه‌ای که دخالت‌های انجام شده کاملاً مشخص گردد.
مهمان‌پذیر
اقامتگاه عمومی که برای استفاده مسافران ایجاد می‌شود و برای تعداد تخت در اتاق‌ها، محدودیتی وجود ندارد و غالباً سرویس‌های بهداشتی، حمام و اتاق نشیمن مشترک است، مهمان‌پذیر با توجه به مشخصات ساختمانی و تجهیزات به چهار گروه، ممتاز و درجه 1 تا 3 تقسیم می‌شود.

موزه
موزه مکان گردآوری، نگهداری و به نمایش گذاشتن میراث فرهنگی یا طبیعی است که برای تحریک قوه تفکر، آموزش، پژوهش، لذت بردن و حفظ ارزش‌های این میراث ایجاد می‌شود و به طور دایمی و با هدف غیر مادی اداره می‌شود.

نمایشگاه
مکانی است که به منظور نمایش دستاوردهای طبیعی و انسانی با مضامین مختلف و با هدف اطلاع‌رسانی به صورت دایمی یا موقت دایر می‌شود.

نمایشگاه گردشگری
نمایشگاه داخلی یا بین‌المللی است که در آن یکی از زمینه‌های جاذبه‌های گردشگری مانند میراث فرهنگی، مذهبی، علمی، طبیعی، ورزشی و غیره به نمایش گذاشته می‌شود.

نوسازی بنای تاریخی ـ فرهنگی
ایجاد فضاهای جدید برای ساماندهی فضاهای تاریخی با ارزش‌گذاری به عناصر قدیمی به نحوی که فرم و فضای مدرن نه تنها لطمه‌ای به محوطه قدیمی نزند بلکه باعث تقویت ارزش‌های هنری یکدیگر شود.

هتل
واحد اقامتی ـ پذیرایی است که برای استفاده مسافران ایجاد می‌شود. در هتل، امکانات اقامتی به صورت اتاق‌های یک نفره، دو نفره، سوئیت‌های معمولی و ویژه عرضه می‌شود. این اقامتگاه‌ها، با توجه به مشخصات ساختمانی، معماری و تأسیساتی به پنج درجه 1 تا 5 ستاره تقسیم می‌شوند. هتل‌های 3، 4 و 5 ستاره دارای سرویس اختصاصی و رستوران هستند. حداقل خدماتی که در هتل (مهمانخانه) ارائه می‌شود، مرتب کردن روزانه تختخواب، نظافت اتاق و سرویس‌های بهداشتی است. افزون بر این در هتل‌های 4 و 5 ستاره، تسهیلات رفاهی، تفریحی، ورزشی و خدمات دیگر مانند آرایشگاه، کفاشی، بانک، فروشگاه‌های مختلف، زمین‌های بازی، استخر، سونا، سالن‌های اجتماعات و غیره ارائه می‌شود.

هتل آپارتمان
اقامتگاه عمومی که در آن مجموعه‌ای از آپارتمان‌ها برای اقامت مسافران وجود دارد. هر واحد آپارتمان دارای یک یا دو اتاق خواب، سالن کوچک، سرویس بهداشتی و ‌آشپزخانه کوچک بوده و در آن وسایل و تجهیزاتی نظیر تختخواب، مبلمان، تلویزیون، یخچال و غیره پیش‌بینی شده است.
واحد میان راهی
واحد دارای مجوز که به قصد ارائه خدمات پذیرایی به مسافران در خارج از شهرها و در مسیر جاده‌های بین شهری، طبق ضوابط و مقررات تأسیس می‌شود. واحد پذیرایی میان راهی براساس درجه‌بندی سازمان ذی‌ربط در درجات 1 تا 3 رتبه‌بندی می‌شود.
نرخ اشغال اتاق
نسبت مجموع اتاق اشغال شده اقامتگاه عمومی گردشگری در دوره زمانی مورد بررسی به ظرفیت اسمی آن برحسب تعداد اتاق در همان دوره
100 × مجموع نفر شب اقامت در دوره زمانی مورد بررسی = نرخ اشغال اتاق
ظرفیت اسمی اتاق در دوره زمانی مورد بررسی
تعداد روزهای مورد بررسی × تعداد اتاق‌های ذکر شده در مجوز = ظرفیت اسمی اتاق در دوره زمانی مورد بررسی
نرخ اشغال تخت
نسبت مجموع تخت اشغال شده اقامتگاه عمومی گردشگری در دوره زمانی مورد بررسی به ظرفیت اسمی آن برحسب تعداد تخت در همان دوره
100 × مجموع نفر شب اقامت در دوره زمانی مورد بررسی = نرخ اشغال تخت
ظرفیت اسمی تخت در دوره زمانی مورد بررسی
تعداد روزهای مورد بررسی × تعداد تخت‌های ذکر شده در مجوز = ظرفیت اسمی تخت در دوره زمانی مورد بررسی

جهیزیه سیاسی

دکتر دانایی فرد در مقاله ای  با عنوان بسوی فهم نظریه جهیزیه سیاسی در مدیریت بخش دولتی مفهوم جدید «جهیزیه سیاسی» را بعنوان یک نظریه مطرح کرده و این چینن تعریف می کند:

«از آنجا که مدیران سازمان ها و موسسه های تخصصی نیز در چنین سبک و سیاق مدیریتی سیاسی ای انتخاب می شوند تلاش می کنند هم حزبی های خود را در سازمان های خود جای دهند ولی از وارد شونده امید دریافت جبران نیز دارند.

بعبارت دیگر، فردی دارای جایگاه سیاسی و مدیریتی بالا وارد چنین سازمان هایی می شود و با خود جهیزیه ای به سازمان می آورد که نویسنده آن را «جهیزیه سیاسی» نامیده است ...

در تبیین رخداد این پدیده باید گفت حاکمیت رویکرد سیاسی به مدیریت در بخش دولتی باعث می شود میل به دست اندازی به بیت المال در بازیگران سیاسی بیشتر شود زیرا در چنین حالتی امکان اینکه بار دیگر قدرت سیاسی را تصاحب کنند در هاله ای از ابهام قرار دارد از این رو حزب سیاسی پیروز تلاش می کند ریشه های خود را در بخش های مختلف مدیریتی کشور مستحکم کند تا به سهولت نتوانند آن ها را از میدان بدر کنند.»


وی سازوکارهای جهیزیه سیاسی را دریافت وام های دولتی یا بودجه دولتی، تملیک ساختمان های دولتی، زمین و امکانات دولتی، پیوند سازمان مقصد با مراکز قدرت، بخشودگی بدهی یا مالیات و خرید و فروش خط مشی های عمومی دانسته و پیامدهای سازمانی و ملی رواج جهیزیه سیاسی در بخش دولتی را ایجاد فضای انقلابی در سازمان های دولتی، افزایش رقابت و جسارت در دست اندازی به بیت المال، اثبات بی پدر و مادری سیاست، بدبینی و بی اعتمادی ملی نسبت به احزاب سیاسی، مصادره شایستگی های حرفه ای تخصصی در بخش دولتی، ناامیدی ملی به پیشرفت عادلانه در شهروندان، افزایش میل به قانون گریزی در جامعه، تخریب مجهه درونی و بیرونی سازمان های دریافت کننده جهیزیه سیاسی ،قائم به شخص نشان دادن سازمان بجای حاکمیت سیتسم بر سازمان معرفی می کند.


کبوتران حرم یا چرخش نخبگان


دکتر دانایی فرد در مقاله استراتژی استدلال استعاره ای در نظریه پردازی پس از بررسی ادبیاتی در رابطه با تئوری جابجایی مدیران دولتی و تببین نظر فرد ریگز استعاره ای را بیان کرده و نام «کبوتران حرم» را بر آن می نهد. وی که این مفهوم را برای تببین معنای چرخش نخبگان عنوان کرده که در توضیح آن می آورد:

«معمولا روی برخی ابنیه تعداد معدودی کبوتر در کنار هم با رنگ های مختلف جمع می شوند و این حالت همیشه و در همه حال در صورت وجود عمارت به چشم می خورد.


با ایجاد سروصدا از عابران یا ساکنان و یا حرکات غیرمنتظره، کبوتران بطور ناگهانی از جای خود بلند شده و در آسمان پرواز می کنند و تا حدی از هم پراکنده می شوند.

در این حالت، بیشتر کبوتران از جای خود بلند می شوند ولی تعداد معدودی نیز کماکان بنا به عللی (نشنیدن صدا و ...) از جای خود بر نمی خیزند.

اما با فروکش کردن سروصدا، کبوتران مجددا بر روی عمارت برمی گردند و می نشینند.

اما ممکن است بعضی از آن ها دقیقا سر جای خود بنشینند. هم چنین ممکن است هنگام پرواز کبوتران در آسمان، تعداد دیگری از کبوتران برحسب اتفاق به جمع آنها بپیوندند و یا برخی کبوتران هیچ گاه بازنگردند.

در بلندمدت در اثر زاد و ولد، کبوتران جوان جایگزین کبوتران قبلی می شوند ولی در هرحال عمارت را ترک نمی کنند، مگر حادثه ای رخ دهد که این امر ناگزیر و اجتناب ناپذیر باشد.»