شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

آینده پژوهی

آینده پژوهی (Futures Studies) به عنوان مجموعه مطالعات سیستماتیک و فرارشته ای در برگیرنده رویکردها و روشهایی است که با بررسی تغییرات محیطی روندها (Trends) ، پیش رانها (Driving forces)، رویدادها (Events)و شگفتی سازهای (Wild Cards) پیش رو، آگاهی های راهبردی در سازمان ها و جامعه نسبت به آینده های ممکن، باورکردنی و محتمل پیش رو ایجاد می کند که این اگاهی در آماده سازی سازمانها و شکل دهی به آینده ها بسیار موثر است.

 

در بررسی سیر تحولات فکری با رویکرد آینده پژوهی از گذشته تا کنون سه عنصر یا مولفه از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

این سه عنصر یا مولفه عبارتند از:

تغییرات،

سرعت تغییرات

و تحولات و پیچیدگی.

ویژگی هر کدام از این مولفه ها این است

که رو به سوی آینده دارند و نظام ها و زیر نظام های نوینی را یا پدید می آورند و یا نوید می دهند.

بر اساس همین مولفه ها دورنمای آموزش در آینده نظام بسیار پیچیده ای است

که در نگاه اول برون دادهای نهایی غیرقابل پیش بینی دارد،

ولی با توجه به اینکه رخدادهای آینده بر اساس سه نوع روند گذشته به حال، چرخشی و نوین واقع می شوند

می توان روندهای آموزش را با توجه به روندهای جهانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به هدف ظرفیت سازی افراد جامعه برای نقش آفرینی در آینده دست یافت

 

 





آزمون های مایکروسافت


امروزه همه ما شاهد پیشرفت های بسیار سریع در دنیای IT می باشیم. وجود اصل رقابت میان کمپانی های بزرگ نرم افزاری موجب گردیده که این صنعت هر چه بیشتر چهره تخصصی به خود بگیرد، به طوری که می بینیم تقریبا به صورت روزانه تکنولوژی ها و سرویس های تخصصی جدیدی از جانب این کمپانی ها ارائه می شود.

مسلما اولین شرط استفاده این تکنولوژی ها در سازمان ها و شرکت های مختلف، در اختیار داشتن افرادی متخصص است که با داشتن دانش لازم بتواند این تکنولوژی ها را به شکلی کاربردی پیاده سازی کرده و به کار گیرند. جهت رفع این مشکل، کمپانی های نرم افزاری بزرگ از جمله شرکت Microsoft برای کلیه تکنولوژی های تخصصی خود، آزمون ها و مدارکی در نظر گرفته اند که به صورتی انکار ناپذیر، تخصص و دانش بالای افراد را در رشته مربوط تایید می کند.


شرکت مایکروسافت دارای دوره‌های آموزشی فراوانی است که بطور رسمی و غیر رسمی در بیشتر نقاط دنیا برگزار می‌شود. در پایان هر دوره دانشجو می‌تواند با گذراندن آزمون‌های بین‌المللی مدرک آن دوره را از شرکت مایکروسافت اخذنماید و به عنوان کاربر حرفه‌ای شرکت در آن دوره شناخته شود. برای دستیابی به مدرک مهندسی مایکروسافت هر دانشجو باید هفت دوره را با موفقیت بگذراند و در آزمون نهایی هر دوره نیز پذیرفته شود. پس از پایان دوره آن دانشجو به عنوان مهندس مایکروسافت در کل دنیا با یک شناسه کاربری منحصر به فرد شناخته می‌شود.

افرادی که هر یک از مدارک شرکت Microsoft را اخذ نمایند به عنوان MCP ) Microsoft Certified Professional ) شناخته می شوند. این افراد از سایر پرسنل IT متمایز می باشند و می توانند به صورتی تخصصی از محصولات و تکنولوژی های شرکت Microsoft استفاده کنند. این موضوع به روشنی قابل درک است که اخذ این مدارک می تواند امنیت شغلی شما را تضمین کرده و موجب ترقی اعتبار شما به عنوان یک فرد متخصص شود.


ثریا رضایی یک دختر افغان توانست  مقام  اول آزمون های مایکروسافت را در سال 2016 بدست آورد!



نظریه آشوب و اثر پروانه ای در زندگی

عبارت اثر پروانه‌ ای اولین بار توسط یک ریاضی‌دان و هواشناس آمریکایی به نام ادوارد لورنز (Edward Lorenz, 1917-2008) مطرح شد.

ادوارد لورنز یکی از پیشگامان نظریه آشوب است.

نظریه آشوب مربوط به پدیده‌هایی است که نسبت به شرایط اولیه ایجاد شدنشان حساس هستند

و کوچکترین تغییری در شرایط اولیه می‌تواند منجر به نتایج کاملا متفاوتی شود.




واژه آشوب

واژه chaos به طور سنتی به عنوان بی نظمی و آشوب و فقدان هر گونه ساختار یا نظم
تعریف می شود . تعریف جدید آشوب اشاره بر آن دارد که بی نظمی ممکن است که
صرفا سطح بالایی از پیچیدگی باشد که شاید از فرایندهای قطعی ناشی شود .

هیلز در 1990 آشوب یا بی نظمی را اینگونه تعریف می کند : بی نظمی و آشوب نوعی
نظم در بی نظمی است . بی نظم از آن رو که نتایج آن بی نظمی غیر قابل پیش بینی
است ومنظم بدان جهت که از نوعی قطعیت برخوردارست.

آدامز آشفتگی را اینگونه تعریف می کند : از آشفتگی زندگی زائیده می شود درحالیکه
ازنظم عادت به وجود می آید.

 

اثر پروانه ای: موج ها و پیامدها
اثر پروانه ای می تواند بر تعامل انسان ها با یکدیگر تأثیرگذار باشد. بر اساس این تئوری، هر عمل ما، آغازگر
واکنشی است که انعکاسهای خواهد داشت و انبساط خواهد یافت و بر آینده مؤثر خواهد بود. هرگاه در زندگی
تصمیمی می گیرید، سعی کنید درباره ی پیامدهای احتمالی آن نیز فکر کنید، زیرا تمام کارهای شما،
پیامدهایی به دنبال خواهند داشت.

 

از اثر پروانه ای به عنوان نیرویی برای ایجاد تغییرات مثبت  فردی استفاده کنید

اثر پروانه ای می تواند در سطح فردی نیز به عنوان روشی برای سازماندهی و مهمتر از همه برنامه ریزی در نظر گرفته شود. تغییرات کوچک در یک برنامه ی کاری یا روند شغلی، تأثیراتی به دنبال دارد که شاید در کوتاه مدت متوجه آن نشویم، امابدون شک در طولانی مدت به اهمیت آن پی می بریم. از پیش فکر کردن و گرفتن
تصمیمات درست کوچک برای آینده، راهکاری است مناسب برای پیشرفت.

 

 

برای مذاکره موثر امپاتی کنید EMPATHY

مذاکره فراگرد تصمیم گیری توافقی بین افراد به هم وابسته و با ترجیحات متفاوت است (1991:446 , Bazerman & Neal )، یا می‌توان گفت مذاکره فراگردی است که دو یا چند نفر یا گروه دارای هدفهای مشترک و متضاد،طرحهای پیشنهادی خود را بیان می کنند و شرایط خاص خود را مورد بحث قرار می دهند تا احتمالا به توافق برسند (1995:446 ,Hellriegel).




برای موفقیت بیشتر در مذاکره یکی از بهترین ابزارها، همدلی است (EMPATHY) . همدلی به این معنا است که دنیا را از دریچه چشم طرف دیگر ببینیم .


همدلی را معادل واژه انگلیسی Empathy و همدردی را معادل کلمه Sympathy است.

همدلی، بیشتر بر درک دلالت دارد، یعنی اینکه بفهمیم طرف مقابل چرا چنبن کاری را میکند یا چرا چنین حسی دارد، منشاء این حس چیست، انگیزه این کار کدام است. در همدلی هدف و آنچه رخ میدهد، این درک و شناخت است.از نظر لغوی هم ریشه کلمه Empathy در واژه یونانی Empatheia به معنی شوق، تعصب یا آسیب دیدگی فیزیکی است که بعدها به زبان انگلیسی منتقل شده است.

هم دردی، بر شریک شدن در حالت فرد دلالت دارد. یعنی با او بمانید و برای حس یا باور یا حالت او، مبارزه کنید و در کنارش باشید. از نظر لغوی، این کلمه هم برگرفته از واژه یونانی sympatheia  که معنی آن، همان شوق است اما شوق برای فداکاری.


داستانکی از رودلف کریستن به نام گل وگرگ است که به همین موضوع اشاره دارد:

روزی گرگ گرسنه‌ای به گله زد و گوسفندی را با خود برد. چوپان که گوسفندش را از دست رفته می‌دید برای راحتی وجدانش سنگی را به طرف گرگ پرتاب کرد و چند فحش آبدار نثار گرگ و ارواح پدر و مادر و همسایه‌های او کرد.

در این میان گل‌ها که شاهد ماجرا بودند با تعجب گفتند چرا چوپان که برای ما نی می‌زند و ما را دوست دارد؛ وقتی گرگ، گوسفندانی را که لگدمان می‌کنند و می‌خورند، از ما دور می‌کند به او حرف بد می‌زند؟

در مذاکرات کاری یا خانوادگی شما چند دیدگاه وجود دارد: گل، گرگ، چوپان و گوسفند؟ هر دیدگاه، منطق متفاوتی دارد. این‌که می‌گویند پیاده از سواره خبر ندارد، بیانگر همین تفاوت دیدگاه و منطق است.

برای مجاب کردن یک نفر در مذاکره باید اول منطق او را درک کنید و بر اساس منطق او فرآیند مذاکره را طراحی کنید. این کار به شما کمک می‌کند به زبان طرف مقابل حرف بزنید و او هم حرف شما را درک کند.



اصول طلائی برای موفقیت در مذاکره


  1. خود را جای طرف مقابل بگذارید

  2. سوالهای خوب بپرسید و خوب گوش بدهید تا اطلاعات دقیق تری بدست آورید.

  3. به منفعت های پنهان درپشت خواسته های مطرح شده توجه کنید.

  4. بگذارید اولین پیشنهاد را طرف مقابل مطرح کند.

  5. -تک بعدی برخورد نکنید و خود را برای ارائه پیشنهادهای جدید آماده سازید

  6. به این نکته توجه کنید که اگر مذاکره به نتیجه مطلوب نرسد شما چه جایگزین هایی دارید.

  7. احساس برنده بودن را در طرف مقابل ایجاد کنید