شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

سبک زندگی و مدیریت


سبک زندگی :
شیوه ای که افراد ، گروه ها، و جوامع برای زندگی کردن انتخاب می کنند، و متاثر از عوامل روانی ، اجتماعی، خانوادگی و ... است که بر سازه های گوناگون زیستی، اجتماعی و... اثر گذار است.


سبک زندگی عبارت است از نحوه ساماندهی زندگی برای تحقق نیازها و خواسته‌ها با بکارگیری مجموعه‌ای از رفتارها که از طریق نحوه صرف زمان، پول و مواد در ابعاد، انتخاب اشیاء مصرفی، انتخاب علائق و ترجیحات (سلیقه)و انتخاب ادراک خاص از اشیاء مصرفی، رفتارهای مصرفی و سلیقه خاص انجام می‌گیرد...


سبک زندگی دارای دو بعد است:

بعد اول آن مربوط به مصرف عینی/ مادی (انواع انتخاب، نوع کاربرد امکانات) شامل مصرف امور مادی و اجتماعی و فرهنگی است.

بعد دوم مصرف ذهنی/ غیر عینی: نحوه انتخاب، نحوه کاربرد (امکانات) شامل« علائق، ترجیحات که مساوی است با سلیقه و ادراک از امور است.

زیرا ادراک و سلیقه از امور بطور مستقیم قابل روئیت و شناسایی نیستند،

بلکه با واسطه رفتارها، نمادها و نشانه‌هایی که انسان به کار می‌برد عینیت می‌یابند.


سبک زندگی در حوزه های علوم مختلف قابل بررسی است هر چند که معمولا با اتخاذ الگوی تعاملی یا بین رشته ای علوم مورد تبیین قرار می گیرد.


:سبک زندگی در حوزه علم مدیریت:
-
کار، سبک زندگی و نگرشها
-
سبک زندگی و بهره وری شغلی
-
سبک زندگی و رفتارهای شغلی
-
سبک زندگی و عوامل روانی
اجتماعی در مدیریت
-
ارزیابی عوامل خطر سبک زندگی، وضعیت شغلی و سلامت جسمی

تصمصیم گیری نقطه عطف زندگی


تا به حال فکر کرده‌ای چه عاملی باعث می‌شود، برخی از افراد در زندگی خود به موفقیت دست یابند؟ آیا فکر می‌کنی افراد موفق در تمامی لحظات و ثانیه‌های زندگی خود هوشیارانه،منطقی و حساب شده عمل کردند؟ هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌اند؟ پاسخ تمامی این سؤالات قطعاً (نه) است.

پس چه ویژگی آن‌ها را متمایز کرده است؟ به هر حال موفقیت همه‌ افراد شاخص، شانسی و تصادفی نبوده است (ممکن است برخی از افراد شاخص، در زندگی خود شانس هم آورده باشند اما قطعاً عامل مهم دیگری آن‌ها را متمایز کرده است.).

افراد موفق کسانی است که در برخی از لحظات زندگی، مصمم، جدی، هوشمندانه برنامه‌ریزی می‌کنند و در اجرای برنامه‌ خود کوچک‌ترین سستی به خود راه نمی‌دهند …. جانانه از جان خود مایه می‌گذارند تا به هدفشان برسند.

شاید با خودت فکر کنی ….. این راه که من هم می‌دانستم …. بله، ولی نکته‌ مهم این است که افراد موفق و شاخص، همیشه خود را به آب و آتش نمی‌زنند …. همیشه زیاد تلاش نمی‌کنند …. همیشه برنامه‌ریزی ندارند اما در نقاط عطف زندگی خود مثل یک جنگجو آن‌قدر می‌جنگند تا مسیر تابع زندگی خود را در نقطه‌ عطف، به سمتی تغییر دهند که خودشان می‌خواهند.


شاید مهم‌ترین ویژگی این افراد هم تشخیص این نقاط در زندگی باشد.

جالب است بدانی که طبق بررسیهای آماری، نقاط عطف زندگی انسانها که تعیینکنندهترین لحظات هستند، شاید بیش از 10٪ عمر یک انسان هم نباشد. اما همین 10٪ میتواند تعیینکننده تمامی زندگی باشد.

فرآیند تغییر نگرش

نگرش یا Attitude از جمله مفاهیم و واژه‌هایی است که همه‌ی ما به نوعی با آن آشنایی داریم.

تقریباً همه‌ی سخنرانان انگیزشی، بنای حرفهای خود را بر پایه‌ی همین یک کلمه قرار داده‌اند و نان خود را از همین یک واژه می‌خورند.

نگرش ارزیابی یا برآوردی است که به صورت مطلوب یا نامطلوب درباره شی یا فرد یا رویدادی صورت می­گیرد. نگرش بازتابی از شیوه احساس فرد نسبت به یک چیز یا یک فرد است. مثلا هنگامی که می­گوییم «کارم را دوست دارم» نگرش خود را درباره کار ابراز می­نماییم.


فرآیند تغییر نگرش :

      -   شناخت وضع کنونی

-         ایمان داشته باشید که می‌توانید

-         برای خود منشور هدف بنویسید : مخصوص، مکتوب، امضاء‌دار، داشتن مهلت زمانی، در جلو دید باشد.

-         مشتاق تغییر باشید : هیچ گزینشی بیشتر از شوق به تغییر سبب موفقیت در تغییر نگرش نمی‌شود.

-         امروز را دریابید پشیمانی دیروز و ترس از پیشامدهای احتمالی فردا را رها کنید فقط یک روز را دریابید نه دیروز نه فردا بلکه فقط امروز

-     الگوهای فکری خود را تغییر دهید آنچه باعث موفقیت شما تا کنون شده تضمینی برای موفقیت شما درآینده نیست سطح فکری خود را توسعه دهید.

-         عادت‌های نیک را در خود پرورش دهید نگرش چیزی جز نوعی عادت فکری نیست عادات غزیزی نیستندبلکه اکتسابی هستند.

-     همواره در فکر حفظ نگرش درست باشید خواستن توانستن است. نگرش‌های انسان میل  به بازگشت دارند مگر انکه مراقبت کنید مثل کشی است که کشیده شده است رها کنید به حال اولش باز می گردد.

-         انسان موفق کسی است که شکست می‌خورد اما خود را شکست خورده نمی‌داند.

-         موفقیت چیست؟ خیلی‌ها موفقیت را " مثل دیگران شدن " و " از قالب خود بیرون آمدن " می‌دانند.

     این نگرش درست نیست و راه به جایی نمی‌برد. اگر انسان تلاش کند شبیه دیگران شود در زندگانی موفق نمی‌شود بلکه به بدل غیرواقعی تبدیل می‌شودُکلاغی خو است راه رفتن کبک بیاموزد راه رفتن خودش را فراموش کرد سعی کنیم خودمان باشیم استعدادهای خود را شناسایی کنیم هیمنگونه که هستیم موفق شویم نه مثل دیگران شویم.

آشنایی با اصطلاحات مدیریتی (1)

CRM چیست؟

این واژه مخفف عبارت Customer Relationships Management به معنای مدیریت ارتباط با مشتریان می باشد.
  CRM به عنوان ابزار تکنولوژیکی قوی به کمک شما آمده و درجمع آوری اطلاعات شما از مشتریان ، افزایش سرعت عمل شما در پاسخگویی به آنها که در نهایت به جلب رضایت مشتریان خواهد انجامید وافزایش میزان فروش   کمک خواهد کرد.
در یک عبارت خلاصه تر می توان گفت CRM خود تخصصی است که در آن سه عامل مشتری ، فرآیندها و تکنولوژی به موازات هم  و همه در جهت رسیدن به هدفی واحد که بهینه سازی ارتباط مشتریان با یک سازمان یا واحد تولیدی می باشد در حرکتند.


OS سکوت سازمانی چیست ؟

سکوت سازمانی ((Organizational Silenceیکی از موانع مهم در موفقیت برنامه ها و اهداف سازمان، فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد و فقدان آن چیزی است که پژوهشگران آن را سکوت سازمانی نام نهاده اند که عبارتست از خودداری از بیان ایده ها، نظرات و اطلاعات راجع به مشکلات سازمانی. سکوت سازمانی پدیده ای رایج و شایع در اغلب سازمانها میباشد؛

پیندر و هارلوز  (Pinder & Harlos,) سکوت سازمانی را خودداری کارکنان از بیان ارزیابی های رفتاری، شناختی و اثربخش در مورد موقعیتهای سازمان، تعریف میکنند .

موریسون و میلیکان  نیز، سکوت سازمانی را بعنوان پدیدهای اجتماعی در نظر می گیرندکه کارمندان در آن از ارائه نظرات و نگرانیهای خود در مورد مشکلات سازمانی امتناع می ورزند.

سکوت، توسط بسیاری از ویژگیهای سازمانی تحت تاثیر قرار میگیرد. این ویژگیها شامل فرایندهای تصمیم گیری، فرایندهای مدیریت فرهنگ و ادراکات کارکنان از عوامل  اما در عین حال دو عامل اصلی که موثر بر سکوت است .

عبارتند از:

:

1.       ترس مدیریت از بازخورهای منفی از سوی کارمندان به دلیل به خطر افتادن منافع و موقعیت شان

. 

2.       ادراک کارکنان از باورهای ضمنی مدیریت در مورد آنها. این باورهای ضمنی شامل برخی تفکرات مدیریت است مبنی بر اینکه کارمندان فقط منافع شخصی خود را در نظر می گیرند، مدیریت سازمان بیشتر از همه می فهمد و بهترین ها را میداند و اینکه اختلاف عقیده ها ماهیتاً مسائل مضری برای سازمان است