چهار سواری که بر رابطه ما می تازند
انتقاد
شخصیتش رازیر سوال نبر
انتقاد کل شخصیت فرد را زیر سوال
میبرد و البته اوضاع رو وخیم تر میکند بهتر است برای بیان دلخوریها از رفتاری که
ناراحتمان کرده است صحبت کنیم، نه اینکه به شخصیت فرد حمله کنیم. بهتراست بجای تو
از کلمه من در شروع استفاده شود. بدین ترتیب به طرف مقابلتان فرصت میدهید خواسته
شما را بداند و برای تغییر شرایط اقدام کند
.
تحقیر
سرزنشش نکن
بین این چهار رفتار، تحقیر بدترین
آنهاست. هرگاه این نوع رفتار وارد تعامل افراد شود در واقع نوعی بدجنسی به میان می
آید.
تمسخر، ادا درآوردن، طعنه زدن،
پوزخند، و... رفتارهایی خطرناک ومسموم برای رابطه است
.
دفاع
مقابله به مثل نکن
رفتار تدافعی در واقع حمایت فرد از
خودش است برای خروج از آن وضعیت. باید فرد مسئولیت رفتار خود را بپذیرد حتی اگر
تنها مربوط به بخشی از اختلاف باشد.
نادیده گرفتن
دیوار دور خودت نکش
این رفتار زمانی روی میدهد که فرد از
تعامل با همسر صرف نظر کند، او را نادیده بگیرد و با حرف نزند فرد بشکل های مختلف
در پی فرار از موقعیت است. زمانی که بحث به اوج خود میرسد، بحث متوقف شود، رهاکردن ذهن
خود از موضوع تا در موقعیت مناسب حل شود.
تاریخچه تئوری فازی
منطق فازی اولین بار توسط پروفسور لطفی زاده استاد علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی (Berkeley) کالیفرنیا در مقاله ای تحت عنوان «مجموعه های فازی» در سال 1965 به دنیا عرضه شد، لیکن نزدیک به پنج سال طول کشید تا دانشمندان به کاربردهای آن دست یافتند و منطق فوق در سیستم های کنترلی مورد استفاده قرار گرفت.
تاریخچه تئوری فازی را می توان شامل موارد زیر دانست:
• 1962 نیاز به ریاضیات جدید (ریاضیات مقادیر مبهم)که با نظریه احتمالات قابل توصیف نیستند.
• 1965 نظریه مجموعه های فازی
• 1968مفاهیم الگوریتم فازی
• 1970 تصمیم گیری فازی
• 1971ترتیب فازی
• 1973 کنترل فازی(سیستم های کنترلی)
تعریف فازی :
• واژه فازی در فرهنگ لغت آکسفورد( مبهم, گنگ, نادقیق, درهم)
• منطق فازی (ریاضیات نامعین) عبارتست از عملیات روی اطلاعات نادقیق و تحلیل نادقیق اطلاعات
نظریه فازی:
• در شرایط عدم اطمینان، نظریة مجموعه های فازی،قادر است بسیاری از مفاهیم و متغیرها و سیستم هایی را که نادقیق هستند،
کاربرد منطق فازی در مدیریت
منطق فازی به عنوان یک تکنیک تصمیم گیری در صدد بهبود تصمیمات مدیران در شرایط مبهم و غیر دقیق می باشد .علم مدیریت فازی، ضمن ایجاد انعطاف پذیری در مدل، داده هایی نظیر دانش، تجربه و قضاوت انسانی را در مدل وارد کرده و پاسخ هایی کاملا کاربردی ارائه می دهد. با به کارگیری نظریه سیستم های فازی، مدیریت قادر خواهد بود در برابر موقعیت های پویای اقتصادی و اجتماعی به طور انعطاف پذیری پاسخگو باشد
از منطق فازی در بسیاری از شاخه های علوم از جمله «مدیریت اطلاعات» استفاده می شود. در سال 1975، با انتشار مقاله ای به زبان فرانسه در مورد جستجوی اطلاعات در شرایط فازی، این واژه به طور رسمی وارد ادبیات کتابداری و اطلاع رسانی شد. طبق اطلاعات ثبت شده در بانک اطلاعاتی LISA، بخش عمده ای از آنچه تاکنون در خصوص منطق فازی و مدیریت اطلاعات منتشر شده، بر ذخیره و بازیابی اطلاعات تمرکز داشته است. پس از آن، بیشترین کاربرد این مقوله به ترتیب در سازماندهی و فراهم آوری اطلاعات بوده است. اکنون برای تضمین امنیت شبکه های اطلاعاتی، از منطق فازی بهره برداری می شود. در برخی زمینه ها مانند مستندسازی و مدیریت رکوردها نیز تاکنون پژوهشی با موضوع فازی به انجام نرسیده است. در سالهای اخیر، رویکرد عمده این بحث به سمت نظامهای خبره و هوش مصنوعی سوق یافته است. به نظر می رسد برای حل بسیاری از گره های موجود در حوزه مدیریت اطلاعات، می توان از منطق فازی کمک گرفت. |
|
بلوغ به ما میآموزد که
همه ما گذشتهای داشتهایم که بخشهایی از آن ممکن است بهتر از گذشته دیگران بوده باشد.
نکته اینجاست که بااینکه ما همیشه گذشتهمان را به دنبال خود میکشیم، قرار نیست آن گذشته تعریفکننده ما باشد.
و وقتی کسی را دوست داریم، مطمئناً گذشته او هم تعریفکننده او نخواهد بود.
ما شروع به ساختن دنیای خودمان با این فرد میکنیم. خاطرات خودمان، سنتهای خودمان، زندگی خودمان با همدیگر.
متوجه میشویم که کسی که او بوده است، کسی نیست که الان
هست.
البته اشکالی ندارد که هر ازگاهی نگاهی به پشت سر بکنیم ولی اگر قرار باشد برای مدتی طولانی روی آن متمرکز شوید، مطمئناً به هم خواهید ریخت.
S5سر واژه پنج کلمه ژاپنی است.این کلمات با ترجمه مرحوم کاشانی(1382) عبارتند از:
1-Seiri یعنی سوا کردن غیر ضروری ها ازضروری ها
2-Seiton یعنی سامان دادن و مرتب چیدن
3-seiso یعنی سپیدی و پاکیزگی
4-Seiketsu یعنی سعی در حفظ وضع مطلوب
5—Shitsuke یعنی سازمان یافتگی و انضباط کاری
مرحوم مجتبی کاشانی این نظام را در صنعت خودرو سازی رواج داد و کار بزرگ از(( گاراژ تا کلینیک )) را به انجام رساند
وبه همین لحاظ ازاوباعنوان پدرS5 در ایران یاد می کنند . آن مرحوم در کتاب نقش دل در مدیریت (1382) به منظور بومی سازی مفاهیم S5 و ارتباط دادن آن با مفاهیم فرهنگی بحث هفت سین صنعتی را مطرح کرد .ایشان با توجه به کار ژاپنی ها که مفهوم House Keeping را ازفرهنگ آمریکایی گرفته و در قالب فرهنگ ژاپنی ارائه دادند، مفهوم S7 را از شرکت های ژاپنی اخذ کرد و آن را با مفهوم هفت سین نوروز ایرانی درهم آمیخت و با نام (( هفت سین نظام صنعتی )) مطرح کرد .از نظر ایشان هفت سین صنعتی چنین است :
1- سوا کردن 2- سرو سامان دادن 3- سپیدی و پاکیزگی 4- سعی در حفظ وضع مطلوب 5- سازمان یافتگی و انضباط 6- سخت کوشی و با تمام نیرو کار کردن 7- سماجت در انجام یک کار خوب تا مرز عادت . نظامآراستگی( S5) در بخش صنعت و خدمات تا حدودی جای خود را باز کرده است.
شعار روز جهانی گردشگری برای سال2016 (گردشگری برای همه-ترویج دسترسی جهانی)
مردم جهان با اهداف متفاوت، روزهای زیادی را در طول سال جشن میگیرند، یکی از مهمترین اهداف، اتحاد و همدلی مردم کره زمین است. جشنها مطابق با فرهنگ هر کشور که شامل آئین، سنن، آداب و قوانین دولتی میباشد، برگزار میشود اما هدف غایی و بنیادی این رویداد هماهنگی مردم جهان به امید داشتن جهانی آرام، بدون جنگ و ناراحتی است.
در سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد(UNWTO) ، روز ۲۷ سپتامبر مصادف با 5 مهرماه، را به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری نمود. انتخاب و تصویب این روز با هدف بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان به عنوان نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب میشود.
توسعه جهانگردی و پیشرفت آن زمانی شروع شد که از یک سو قوانین و مقرراتی در زمینه حق مرخصی برای کارمندان و کارگران به مرحله اجراء در آمد و از طرف دیگر بالا رفتن سطح زندگی مردم در کشورهای صنعتی، امکان مسافرت را ایجاد کرد.
این دو عامل همراه با حس کنجکاوی نسبت به وضع زندگی و پیشرفت سایر ملل و آگاهی یافتن از روش زندگی و آداب و رسوم اقوام مختلف سبب شد تا انواع مختلفی از گردشگری اعم از فرهنگی، مذهبی، تجاری و سیاسی بوجود آید. البته گردشگری باتوجه به گستردگی که دارد به این عناوین ختم نشد و هر روز گونه ای جدید از گردشگری در دنیا شکل گرفت.