شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

علل احساسات منفی افرادنسبت به همنوعان خود

شاید شما نیز بارها در زندگی‌تان شاهد بی‌مهری، بی‌توجهی و رفتار غیرمنصفانه و بی‌ادبانه افراد دیگر شده باشید و بارها از خودتان علت این رفتار منفی را جویا شده باشید. علت این گونه رفتارها را می‌توان در مشکلات فردی، اجتماعی، روحی و روانی جستجو کرد و نمی‌تواند یک شبه بوجود بیاید.

گفته می‌شود محدودیت‌های اجتماعی، جنسیتی، اقتصادی، قومیتی، تربیت نامناسب در دوران کودکی، مشکلات خانوادگی، الگوگیری نامناسب، آسیب‌های رفتاری و قرار گرفتن در جمع‌های منفی همگی می‌توانندباعث شوند که فرد چشم دیدن دیگران را نداشته باشد.

نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه ورمونت انجام شد نشان داد والدینی که کودکان خود را مجبور می‌کنند طبق میل آن‌ها رفتار کنند و در بیشتر موارد فرزندان را مقصر خطاب می‌کنند، لطمه‌های زیادی به شخصیت آن ها وارد می‌کنند و با این کار خود باعث می‌شوند آن‌ها در آینده نسبت به سایر افراد جامعه و دوستان خود رفتار غیرمنصفانه داشته باشند یا به بیان دیگر بدجنس شوند.

حسادت سبب می‌شود فرد کمی بدجنس شود و نتواند شادی و موفقیت دیگران را ببینند. افراد حسود دوست دارند همواره کانون توجه باشند و تمام ویژگی‌ها و دارایی‌های خوب برای آن‌ها باشد. احساس حسادت سبب افزایش تنفر و بیزاری می‌شود و رفتار و شخصیت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شاید شما بی‌توجه به دستاوردها و موفقیت‌های خود باشید اما افراد دیگر بیشتر به شما توجه کنند و نسبت به شما حسادت یا بدجنسی کنند. ادب، نزاکت، مهربانی، اعتماد به نفس، موفقیت، جایگاه اجتماعی، درآمد مناسب، سلامتی و در نهایت خوشبختی ممکن است به راحتی حسادت دیگران را برانگیزد به طوری که چشم دیدن شما را نداشته باشند. 

شاید بدون اینکه آسیبی به کسی برسانید با موفقیت و محبوبیت خود سبب شده باشید که او از نظرها دور بماند و از کانون توجه به بیرون رانده شود و دچار شکست و ناکامی شود. فراموش نکنید بیزاری آن‌ها از شخص خود شما نیست بلکه از موقعیت و دستاوردهای شما است.

گاهی آن‌ها بیزاری خود را با نگاه، گاهی با کلام و گاهی با رفتارشان نشان می‌دهد. البته گاهی برخی از شما بیزار هستند اما خویشتن‌دار هستند و آن را نشان نمی‌دهند. به هر حال، بهتر است با تمرکز بر روی رفتار این دسته افراد و جستجوی علت و ریشه تنفر آن‌ها به این رفتار ناپسندشان دامن نزنید و تنها از درون به خود و دستاورهای زندگیتان افتخار کنید و زمینه پیشرفت‌های بعدی را فراهم کنید.
نتیجه تصویری برای موفقیت خاری است در چشم دیگران