شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

منظور از ISC در مقالات علمی پژوهشی چیست؟

 

ISC چیست؟



نظام استنادی علوم کشورهای اسلامی، نخستین نظام رتبه بندی استنادی در جمهوری اسلامی ایران است که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز تهیه شده است.

پس از ISI (پایگاه استنادی علمی) و اسکوپوس در هلند، ISC  (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند.


ISC شامل :



·         گزارشهای استنادی نشریات فارسی (Persian Journal Citation Report (PJCR؛

·         گزارش‌های استنادی نشریات عربی (Arabic Journal Citation Reports (AJCR؛

·         گزارش‌های استنادی نشریات انگلیسی (English Journal Citation Reports (EJCR؛

·         نمایه استنادی علوم ایران (Persian Science Citation Index (PSCI؛

·         نمایه استنادی علوم جهان اسلام Islamic World Science Citation Index؛

·         طلایه داران علم ایران   Persian Essential Science Indicator (PESI)؛

·         فهرست مندرجات فارسیPersian Current Content ؛

·         پایگاه استنادی برترین کنفرانس های علمی فارسی Persian Highly- Cited Proceedings Database  (PHPD)؛

·         نظام آگاهی رسانی استنادی ایران  Persian Citation Alert؛

         نظام آگاهی رسانی نشریات علمی جهان اسلام ISC Current Awareness Services؛

         نظام گزارش استنادی Citation Report؛

         نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسیPersian Journal Performance Indicator  ؛

         تحلیل پایگاه داده های نشریلت فارسیAnalysis of Persian Journal Database؛

         نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام ISC E-Journals؛






در مقالات منظور از DOI و JCR چیست ؟

در مقالات منظور از DOI   و JCR چیست ؟




Digital Object Identifier یا شناسه دیجیتال،

  • یک کد عددی است که همانند اثر انگشت برای هر مقاله بی همتاست. این کد همانند بارکد برای شناسایی محصولات آنلاین بکار برده میشود. بطور خلاصه DOI بطور بی همتا و انحصاری مختص هر مقاله میباشد و کلید اصلی ارتباط این محصول آنلاین با سایر محصولات آنلاین (در اینجا سایر مقالات) در دنیای مجازی محسوب میشود.
ناشران برای ارتقا شاخصهای کیفی و کمی مقالات خود با کسب این کد عملا قسمت عمده ای از مراحل ارتقا مجله و افزایش شانس نمایه سازی را انجام میدهند.
DOI یک رشته عدد است که بطور انحصاری به هر نوشته آنلاین تعلق میگیرد. این کد به یک لینک دایم اینترنتی بطور ابدی و فناناپذیر متصل میباشد.
داشتن کد استاندارد در مقالات کلید اصلی حل مشکلات نمایه شدن و علم سنجی معتبر است. متاسفانه و بنا به دلایل واهی بسیاری از مجلات کشور ما از داشتن این کد محروم میباشند.


مزایای DOI برای مقالات:

  • داشتن شناسه دایمی در همه مقالات
  • جذب ترافیک بیشتر و موثرتر به مقالات
  • تبدیل منابع به ابرلینک یا Hyperlink
  • جلوگیری از خطاهای انسانی یا ماشینی در نگارش منبع یا Reference
  • شمارش واقعی تعداد ارجاعات به مقالات و متعاقب آن محاسبه واقعی قدرت نفوذ یا Impact Factor برای مجلات
  • ارتقا شاخص واقعی علم سنجی (scientometrics) محققین و مالکین حقوقی مقالات همانند دانشگاهها


   گزارش استنادی مجلات ( Journal Citation Reports  JCR  )

  •  JCR یک راه برای ارزیابی مجلات مهم و اثرشان در جامعه است که شامل 8000 مجله که بیشترین استناد به آنها شده است.امکان دسترسی به آمار استنادها از 1997 مقدور است.

شهر یزد در لیست فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران


فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۲ مکان می‌باشد که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این فهرست شامل ۲۱ اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است. ارگ بم و فضای فرهنگی آن جز مکان‌های در خطر نابودی قرار داده شده بوند ولی در اجلاس سال ۲۰۱۳ که از ۱۶ تا ۲۷ ژوئن برگزار شد از این فهرست خارج شدند. ارگ بم ایران پس از زلزله یک دهه پیش در بم به شدت تخریب شد و از آن زمان در فهرست آثار در خطر قرار گرفت، اما با توجه به مرمت‌های انجام شده در طول سالهای گذشته سازمان یونسکو ارگ بم را از فهرست آثار در خطر خارج کرد.


شهر تاریخی یزد، به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ودومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. پس از گذشت ۹ سال از قرار گرفتن پرونده‌ی این شهر تاریخی در فهرست میراث موقت جهانی، روز یکشنبه (۱۸ تیر 1396) «شهر تاریخی یزد» به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بافت و ساخت معماری ویژهٔ منطقهٔ یزد از بارزترین نمونه‌های معماری خاص اقلیم‌های گرم و خشک در جهان است. تناسب آن با نیازها و شرایط اقلیمی- فرهنگی مردم منطقه، گذشته از زیبایی خاص این معماری، از ویژگی‌های آن است. در مرکز هر محله معمولاً حمام، بازارچه، آب انبار، مسجد، حسینیه، لرد، کارگاه‌های کوچک، جوی آب (برای دسترسی به قنات) قرار دارد که بسیاری از این امکانات هنوز پابرجا هستند. بادگیرها، مناره‌ها و گنبدها مشخص‌ترین جنبه ظاهری معماری شهر است.



ثبت جهانی شهرهای صنایع دستی ایران

مقدمه:

کشورهای جهان برای شناخته شدن در حوزه صنایع‌دستی و تحقق فعالیت‌های گفتمانی و از سوی دیگر، فرهنگ‌سازی و برندسازی در این حوزه، نیازمند شناخته شدن در مراجع بین‌المللی‌ هستند. تأیید مراجع بین‌المللی نوعی امتیاز محسوب می‌شود، چرا که یک مرجع بین‌المللی متخصص و بی‌طرف آن را تأیید کرده است.ثبت‌جهانی یک شهر یا روستا سه مرحله دارد که در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال می‌شود، در مرحله دوم ارزیاب‌ها به شهرهای نامزدشده سفر می‌کنند و در مرحله سوم رأی‌گیری برای ثبت‌جهانی این مکان‌ها انجام می‌شود که این دو شهر و یک روستا از ایران بعد از طی این سه مرحله ثبت جهانی شدند.


بررسی اخبار روند ثبت

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت یازدهم موفق به ثبت چهار شهر جهانی صنایع‌دستی در شورای جهانی شد.سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرهای تبریز به‌عنوان «شهر جهانی فرش»، اصفهان به‌عنوان «شهر جهانی صنایع‌دستی»، لالجین به‌عنوان «شهر جهانی سفال» و مشهد به‌عنوان «شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی» را ثبت کرد.. (  www.tabnak.ir/fa/news/691231)


ثبت شهر جهانی موجب برندسازی و شناخته شدن آن رشته خاص صنایع‌دستی در آن شهر در مقیاس جهانی می‌شود که به‌دنبال آن، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی و تجاری و گردشگری می‌تواند برای آن شهر مفید باشد.این کار بدان معنی است که وقتی شهری به‌عنوان «شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» نام می‌گیرد، محصولات سنگ‌هایی که از این شهر خارج می‌شود در سطح جهان با نگاه ارزشمندتری موردتوجه قرار می‌گیرد. علاوه‌برآن، موجب جذب گردشگر نیز می‌شود.(همان منبع)


ایران، پرونده‌های شهر سیرجان در کرمان برای گلیم «شیریکی‌پیچ» و شهر مریوان در  استان کردستان (غرب ایران) برای «گیوه» را به‌عنوان شهرها و پرونده روستای «کلپورگان» در استان سیستان و بلوچستان (جنوب شرق ایران) را برای سفال به شورای جهانی صنایع دستی معرفی کرده است.(http://parstoday.com/fa/iran-i87412)

«شورای جهانی صنایع‌دستی با ثبت سیرجان از استان کرمان به‌عنوان “شهر جهانی گلیم”، مریوان از استان کردستان به‌عنوان شهر جهانی کلاش و روستای کلپورگان از سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان “دهکده جهانی سفال” موافقت کرد


رزی گرین لیز رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی در نامه‌ای به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جهانی شدنِ شهرهای مریوان و سیرجان در رشته‌های کلاش (گیوه) و گلیم شیرکی پیچ و روستای کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال را اعلام کرده است.(http://asrpress.ir/fa/news/5052)

با ثبت‌جهانی این دو شهر و یک روستا، ایران با داشتن شش شهر و یک روستای جهانی رتبه نخست را در این عرصه به خود اختصاص داد و گوی سبقت را از چین که مهم‌ترین رقیب ایران در این زمینه محسوب می‌شود ربوده است.»(همان منبع قبلی)