1 - یکی از روشهای استدلال قیاس می باشد از یک وضعیت کلی به جزئیات پی می بریم .
2 – قاعده تجاهل : پرهیز از هر گونه پیش داوری و دخالت دادن تصورات و اطلاعات ناقص
3 – حرکت محقق از اندیشه به مشاهده را اصطلاحا" عملیاتی کردن می نامند .
4 - نشانه های عینی شناسایی و اندازه گیری ابعاد مفهوم را شاخص می گویند .
5 – متغییر های مداخله گر بر متغیر وابسته اثر می گذارند ولی عملا قابل مشاهده و اندازه گیری نیستند و سبب میشوند تعمیم پذیری یافته های پژوهش کاهش یابد .
6- یک فرضیه صفر پیش بینی می کند که بین دوگروه در خصوص متعیری تفاوت وجود ندارد و بین دو متعیر رابطه ای وجود ندارد .
7- قرار دادن یافته های تحقیق در چاچوب تحقیق قبلی ، برای افزودن به دانش موجود در هر زمینه ای محقق باید رابطه تحقیق خود را با دانش موجود در آن زمینه بیان کند .
8 - متغییر چیزی است که تغییر میکند و محقق آنها را بنا به هدف تحقیق خود کنترل، دستکاری یا مشاهده میکند و در برخی مواقع متغیر نمادی است که اعداد یا ارزشهایی به آن منتسب میشود.
9 – مطابق سیستم هاروارد، ارجاع دهی در متن باید بدین صورت باشد : نام مولف، سال انتشار
اگر متن یا عبارتی عیناً از یک مرجع، بازنویسی می شود، باید آن متن یا عبارت، داخل علامت نقل قول (“) بیاید و شماره صفحه نیز در” ارجاع درون متنی” ذکر شود.
10- داده های دست اول : داده های جدیدی هستند که در پروژه تحقیقاتی فعلی جمع آوری شده و محقق استفاده کننده اصلی آنهاست .
11 – تحقیقا ت بنیادی : این تحقیقات در جستجوی کشف حقایق و شناخت پدیده ها می باشند بنابر این مرزهای دانش عمومی بشر را توسعه می دهند و قوانین علمی را کشف می نمایند و به تبیین ویژگیها و صفات یک واقعیت می پردازند .
12- منابع دست دوم : منابعی هستند که گزارشگر آن ناظر عینی واقعه نبوده و امکان دارد گزارش بر اساس مصاحبه با مشاهده کننده واقعی تهیه شده باشد.
13 – تحقیق همبستگی : صرفا به بررسی روابط بین متغیرها می پردازد .
14- پرسشنامه رایج ترین تکنیک گردآوری داده ها ، در تحقیق پیمایش است .
15 - مطالعه موردی: مطالعات عمیق و وسیعی از یک واحد صورت می گیرد که نتایج حاصل از آنها ارائه دهنده تصویر کاملی از آن واحد است.
16- مقصود از جامعه آماری : افرادی که دارای ویژگیهای همگون، مشترک و قابل اندازه گیری باشند و با اهداف موضوع تحقیق مرتبط باشند.
17-در روش نمونه گیری غیر احتمالی ، اصل شانس برابر جهت انتخاب افراد جامعه لحاظ نمی گردد بلکه با نظر محقق، افراد برگزیده میشوند.
18 – میزان دقت نتایج ، میزان جزئیات در تحلیل پیشنهاد شده و بودجه عوامل تعیین کننده انداره نمونه تحقیق می باشند.
19 – عمده ترین ابزار هایی که در تحقیقات کتابخانه برای گرد آوری اطلاعت استفاده می شود عبارتند از : فیش، جدول و فرم، نقشه و کروکی، پرسشنامه استخراج اطلاعات
20- رو ش های دوگانه و موازی جهت بررسی روایی و پایایی ابزار تحقیق می باشد که محقق در یک زمان و مکان ، دو گروه نمونه متجانس را انتخاب مینماید یا اینکه ابزار را در دو گروه متجانس ولی متفاوت از حیث زمان و مکان مورد استفاده قرار می دهد .
21- از عوامل تاثیر گذار منفی وضعیت ظاهری و درونی ابزار است یعنی ابزارهای حاوی سئوالات فراوان و پیچیده می توانند باعث کاهش روایی و پایایی شوند
22- مزیت استفاده از پرسشنامه نسبت به سایر روشها: محقق می تواند به راحتی صحت و سقم مطالب و اظهارات را تشخیص دهد.
23- به صرفه بودن تحقیق : موضوع تحقیق باید چنان انتخاب شود که به حل مشکل یا کاهش آن منجر شود و مشمول دوباره کاری های غیر قابل دفاع نباشد .
24- واریانس از اندازه های پراکندگی محسوب می گردد.
25 – منظور از حشو قبیح : محقق به تجزیه و تحلیل مو به مو عناصر موضوع می پردازد ولی به اصل قضیه نمی رسد .
26- خلاصه اجرایی ( چکیده ) در هر مرحله از تحقیق می توان آن را نوشت .
27- به غیر از تدوین " نظریه " که هدف اساسی علم می باشد ، تبیین ، درک ، پیش بینی و کنترل سایر هدفهای آن می باشند .
28- خصوصیت تحقیق علمی : در شرایط مشابه قابل تکرار است .
29 – نظریه های صوری از نظر علمی مردود است .
30 – در موارد توسعه و گسترش یا ادراک مفهومی نظری از توضیح مقاهیم استفاده می شود .
31 – فرضیه : " حدسی زیرکانه در مورد حل یک مساله می باشد ."
32 – همبستگی منفی : افزایش یک متغیر با کاهش متغیر دیگر همراه میشود .
33- در تحقیقات تاریخی ، هدف از نقد درونی اینست که سند و مدرک واقعی ، تصویری واقعی از واقعه ارائه می دهد .
34- تعریف مفهومی : در تعریف یک مفهوم یا سازه از سایر مفاهیم و سازه ها استفاده می شود و تقریبا همان شرح هایی است که معمولا در فرهنگ واژه ها آورده می شود ولی کاربرد خاصی در امر تحقیق ندارد .
35 – پرسشنامه را می توان در قالب پیوست یا ضمائم طرح تحقیقاتی قرار داد .