نقشه جانمایی (Lay out) آدرس دهی اقلام انبار:
یکی
از مهم ترین روش های مدیریت انبار، استفاده از نقشه جانمایی انبار است، که ابتدا
بصورت یک نقشه ترسیم و سپس بصورت یک بانک اطلاعاتی از موقعیت مکانی (Location) تمامی کالاها در سطح انبار و محدوده ها (محدوده انبارش،
فضای اداری، فضاهای دسترسی، محدوده تجهیزات و...) پیاده سازی می شود،
جانمایی با محدوده بندی مکانی فضای انبار به محدوده هایی از فضاهای کلی و ادامه آن به محدوده بندی جزئی تر (معمولا بر اساس مشخصات فنی و ذاتی کالای هر محدوده)
شروع و به هر فضا یک نام یا کد (حرفی یا عددی و یا ترکیبی) اختصاص می یابد و قفسه ها و قسمت های چیدمان موجود در هر محدوده مشخص و به آن کد اختصاص می یابد و همین روش با جداسازی طبقات قفسه ها و نام گذاری با یک کد ادامه می یابد (
آدرس یک کالا بصورت یک سریال از پشت سر هم قرار دادن این کدکذاری و نام گذاری ها از محدوده های کلی به محدوده های جرئی تر (تا طبقات قفسه ها) مشخص شده و برای هر کالا آدرس در بانک اطلاعاتی ثبت می شود) با استخراج یک کالا و آدرس آن در بانک اطلاعاتی می توان محل فیزیکی کالا را در سطح انبار پیدا نمود.
فضای
اداری، محل استقرار تجهیزات، قرنطینه، محل استقرار اقلام نامنطبق، محدوده های
دسترسی، فضای اختصاصی جهت ورودی و خروجی کالا و ... نیز در نقشه جانمایی مشخص شده و در نهایت آدرس مکانی هر قلم کالا بصورت
بانک اطلاعاتی ثبت می شود.
تمامی
فضاهای تعریف شده در نقشه جانمایی، در کف زمین سالن انبار به صورت محدوده بندی با
رنگ و برچسب گذاری برای هر محدوده، مشخص می گردد.
روش
نام گذاری و برچسب گذاری با اختصاص یک کد عددی یا اختصاص کد حروف الفبایی و یا
اختصاص کد ترکیبی (حروف و عدد) انجام می گیرد.
جانمایی
در انبار باید به گونه ای باشد که حمل و نقل مواد در انبار و ارزش افزوده استفاده
از فضای انبار را بهینه نماید.
در صورتی
که انبار از یک سیستم مکانیزه انبارداری مناسب بهره ببرد،
حتی قادر خواهد بود تا یک نوع کالا را در داخل انبار، در چندین آدرس مجزا انبارش نماید،
اما لازم است شماره ردیابی کالا را نیز همزمان با آدرس کالا و البته تعداد کالا در آن آدرس، در سیستم وارد نماید
و در نهایت با رعایت FIFOاز انبار خارج شوند.