شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

شاهوار

«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً» «پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»

وظایف راهنمایان گردشگری و مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری

معرفی مدیر فنی بند ب

هر آژانس مسافرتی که در زمینه طراحی و فروش تور‌های مسافرتی، رزرو هتل و سایر خدمات سفر فعالیت می‌کند، به یک مدیر فنی با مجوز فعالیت نیاز دارد. مدیر فنی بند ب در واقع همان مدیر آژانس خدمات مسافرتی است که با گذراندن دوره‌ مدیریت فنی بند ب، مهارت و توانایی لازم برای رهبری آژانس و مدیریت خدمات آن‌ را کسب کرده است. مدیران فنی آژانس‌ها، علاوه بر رهبری و مدیریت آژانس و کارکنان، برنامه‌ریزی و تعیین قیمت پکیج‌ها، انتخاب مقاصد گردشگری، انتخاب بازار‌های هدف و پیش‌بینی بودجه آژانس‌ بر عهده دارد.

آژانس مسافرتی بند ب چیست؟

آژانس مسافرتی بند ب که با عنوان «شرکت خدمات جهانگردی» نیز شناخته می‌شود، با کسب مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و تحت نظارت مستقیم این وزارتخانه فعالیت می‌کند. وظیفه اصلی آژانس مسافرتی بند ب، برگزاری انواع تورهای داخلی و خارجی، تورهای ورودی، رزرو هتل، اخذ ویزا و سایر خدمات گردشگری است. این آژانس‌ها برای فعالیت قانونی در حوزه سفر و گردشگری به استخدام مدیر فنی بند ب نیاز دارند یا دارندگان مدرک مدیر فنی بند ب می‌توانند به‌صورت شخصی اقدام به تاسیس یک آژانس خدمات جهانگردی کنند.

  "دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتییا همان "دوره مدیریت فنی بند ب"  از دوره‌های کوتاه‌مدت مصوت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که با هدف آموزش اصول و مبانی مدیریت امور فنی آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی طراحی شده است.

داشتن مدرک مدیر فنی بند ب یکی از شروط اصلی تاسیس آژانس‌های مسافرتی است و هیچ آژانسی بدون داشتن یک مدیر فنی بند ب، اجازه فعالیت ندارد. در نتیجه، یک فرد با مدرک مدیریت فنی بند ب هم می‌تواند آژانس مسافرتی خود را تاسیس و مدیریت کند و هم مجاز است به‌ عنوان مدیر فنی بند ب در آژانس‌های دیگر استخدام شود. وظایف مدیران فنی بند ب در فایل زیر قابل مشاهده است. 

فایل وظایف مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری


معرفی راهنمایان گردشگری

لیدر تور، تور گاید،  راهنمای تور  Tour Guide

 شخصی است که مسئولیت سفر گروه مسافران در تور را به عهده دارد. به عبارتی دیگر تورلیدر از ابتدا تا انتهای سفر همراه مسافران، موظّف است طبق برنامه‌ای که آژانس تعیین کرده و آنها بابت آن هزینه پرداخت کرده‌اند، سفر را اجرا کند.

 در حال حاضر موسسات آموزشی مختلفی در جهت ارائه آموزش‌های استاندارد راهنمای تور و تورلیدری زیر نظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شکل گرفته‌اند. افراد بعد از گذراندن دوره و قبولی در آزمون‌های داخلی و آزمون جامع، کارت راهنمای تور دریافت می‌کنند که با آن، مجوز برگزاری تور را به عنوان راهنما پیدا می‌کنند.

 هر سال با توجه به نیازهای دنیای گردشگری و سفر، دوره‌های جدیدی به این آموزش‌ها اضافه می‌شوند که این به معنی گام برداشتن در زمینه تخصص است. دوره‌هایی که هم‌اکنون وجود دارند عبارتند از: دوره‌های راهنمای تور ایرانگردی و جهانگردی، راهنمای تور طبیعت‌گردی، راهنمای تور پرنده‌نگری، راهنمای تور کوهستان، راهنمای تور زمین گردشگری، راهنمای تور کودک، راهنمای تور دوچرخه‌سورای و دوره مدیریت فنی آژانس‌های مسافرتی

وظایف راهنمایان گردشگری (تور لیدر) در فایل زیر قابل مشاهده است

فایل وظایف راهنمایان گردشگری (فرهنگی و طبیعت گردی)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.