شیوه نامه صدور مجوز برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت گردشگری
فرآیند صدور مجوز
برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت
1. موسسه متقاضی، درخواست کتبی خود را جهت برگزاری دوره های آموزشی به دفتر برنامهریزی آموزشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه می نماید.
تبصره: این امر در استانها از طریق سازمان میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان انجام خواهد گرفت.
2. موسسه متقاضی، شیوهنامه صدور مجوز را از دفتر برنامهریزی آموزشی دریافت و نسبت به تکمیل پرسشنامه پیوست اقدام مینماید. لازم به ذکر است تکمیل کلیه پرسشهای موجود در پرسشنامه الزامی است.
3. متقاضی باید پرسشنامه تکمیل شده را به همراه سوابق و کلیه مدارک مورد نیاز، طی مکاتبه ای رسمی به دفتر برنامهریزی آموزشی ارائه نماید. (پیوست شماره 1)
تبصره:متقاضیان در استانها پرسشنامه تکمیل شده را به همراه کلیه سوابق و مدارک مورد نیاز به سازمان میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان ارائه خواهند نمود.
4. کارشناس مسئول رسیدگی به پرونده، اقدام به بررسی مدارک و مستندات ارائه شده توسط متقاضیان می نماید.
5. پس از اعلام نظر کارشناسی درصورت وجود نواقص احتمالی در مدارک ارسالی، موسسه متقاضی از تاریخ اعلام 30 روز مهلت دارد تا نسبت به تکمیل پرونده اقدام نماید، در غیر اینصورت به منزله انصراف تلقی خواهد شد.
6. پس از اظهار نظر کارشناسی مبنی بر تکمیل بودن پرونده متقاضی، موضوع در جلسه تخصصی واحد ارزیابی و نظارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
7 .مستندات پرونده توسط واحد ارزیابی و نظارت دفتربرنامهریزی آموزشی بررسی و نظر کارشناسی جهت تایید نهایی به مدیر کل دفتر برنامهریزی آموزشی ارائه می گردد.
8. پس از تایید، دفتر برنامهریزی آموزشی طی مکاتبه رسمی موافقت نهایی خود را با برگزاری دورههای آموزش کوتاه مدت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام می دارد.
9. پس از برگزاری یک دوره، تمدید مجوز منوط به ارائه گزارش تفصیلی عملکرد مناسب موسسات مجری است که توسط واحد نظارت و ارزیابی دفتر برنامه ریزی آموزشی در تهران و یا واحد آموزش استانها انجام می پذیرد.
10. کلیه موسساتی که موفق به اخذ مجوز برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دفتر برنامه ریزی آموزشی گردیده اند، در صورت ایجاد وقفه یک ساله در فعالیت های آموزشی، مجوز برگزاری دوره مذکور منتفی تلقی خواهد گردید.
|
شرایط لازم برای احراز موافقت نامه جهت برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت:
1. شرایط عمومی:
1-1.موسسه متقاضی باید از مراجع ذیصلاح مجوز تاسیس را دریافت کرده باشند بنابراین موسسات و یا شرکت هایی که دارای مجوز از مراجع ذیصلاح هستند می توانند تقاضای برگزاری دوره آموزشی را نمایند.
2-1. در بند موضوع اساسنامه موسسه متقاضی انجام فعالیت های آموزشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ذکر شده باشد.
3-1. ارائه اصل و رونوشت اساسنامه و چاپ در روزنامه رسمی جهت متقاضیان در استان تهران و ارائه تاییدیه تمامی مدارک ممهور به مهر و امضای سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استانها جهت متقاضیان استان ها الزامی است.
4-1. در صورت هرگونه تغییر در نام موسسه مجری مراتب باید به طور قانونی از طریق مراجع ذیصلاح صورت گرفته و به این دفتر منعکس گردد.
2. امکانات و تجهیزات آموزشی:
1ـ2. کلاسها و کارگاههای آموزشی برای هر درس با نور و سیستم تهویه مناسب, تخته سفید, صندلی و میز مدرس, صندلی استاندارد آموزشی دستهدار (به تعداد حداقل 20 عدد), با در نظر گرفتن فواصل مناسب و نیز تجهیزات استاندارد برای همان درس در برنامههای آموزشی اعم از ثابت و قابل حمل
2-2- دارا بودن کتابخانه مناسب برای استفاده مدرسان و فراگیران شامل لغتنامههای عمومی و تخصصی به زبانهای فارسی و بین المللی مورد آموزش و چند زبانه, کتابهای تخصصی به ازای هر درس حداقل دو عنوان, کتابهای درسی و جزوات آموزشی دورههای مورد آموزش از هر کدام حداقل سه عنوان, مجلات تخصصی در زمینه دورههای آموزشی مرتبط فارسی و بین المللی و قرائتخانه دانشجویی در شرایط افزایش فراگیران در حال آموزش از یکصد نفر.
3ـ2. فضای کافی برای اجتماع و استراحت فراگیران در زنگ تفریح
4ـ2. استفاده متناسب از تصاویر,عکسها و نوشتارهای آموزشی و مرتبط با موضوع دورهها در فضاهای آموزشی و عمومی
5ـ2. دستشویی و توالت مجزا برای خانمها و آقایان
تبصره 1: هرگونه جابهجایی در محل برگزاری دورهها می بایست با اخذ موافقت قبلی از دفتر برنامهریزی آموزشی صورت پذیرد.
تبصره 2: به منظور آشنایی بیشتر مؤسسات متقاضی با استانداردهای دفتر برنامهریزی آموزشی درخصوص امکانات و تجهیزات فضای آموزشی، نمونه فرم بازدید از فضای آموزشی مؤسسات متقاضی ارائه میگردد. (پیوست شماره 2).
3. مدرسان و مربیان آموزشی:
1ـ3. مدرسان و مربیان باید فرم مربوط به تدریس را تکمیل نموده و به همراه مدارک و مستندات از طریق موسسه متقاضی به دفتر برنامه ریزی آموزشی ارسال نمایند.(پیوست شماره3)
تبصره(1): مدرسان باید دارای مدرک تحصیلی معتبر دانشگاهی باشند.
تبصره(2): جهت تدریس دروس عملی مدرسان باید دارای حداقل5 سال تجربه عملی در زمینه مورد نظر باشند.
2-3.شرط لازم جهت تدریس مربیان و مدرسان در دورههای کوتاهمدت آموزشی، کسب حدنصاب امتیاز مورد نظر واحد ارزیابی و نظارت دفتر برنامه ریزی آموزشی می باشد.
3-3. حداقل تعداد مدرسان معرفی شده از سوی موسسات که موفق به کسب امتیاز لازم برای تدریس از سوی واحد ارزیابی و نظارت دفتر برنامه ریزی آموزشی می گردند، به شرح ذیل می باشد:
- دوره آموزش راهنمایان طبیعت گردی حداقل 10 نفر
- دوره آموزش راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی حداقل هشت نفر
- دوره آموزش مدیریت فنی خدمات مسافرتی حداقل 5 نفر
- دوره آموزش تخصصی هتلداری (اقامتی- پذیرایی) حداقل 4 نفر
4-3. مدرسان و مربیانی که توسط موسسات متقاضی به عنوان عضو ثابت معرفی می شوند، تنها می توانند در دو موسسه عنوان مدرس یا مربی را داشته باشند.
5-3. درصورت هرگونه تغییر در ترکیب مدرسان موسسات مجری دوره های آموزشی، مراتب باید طی مکاتبه رسمی به دفتر برنامه ریزی آموزشی اعلام گردد.
6-3.مدرسان حائز شرایط جهت تدریس، تنها مجاز به تدریس در 2 عنوان درسی اعلام شده طبق فرم ارزیابی دفتر برنامه ریزی آموزشی خواهند بود.
7-3- متقاضیان تدریس دوره های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می بایست از طریق یکی از موسسات دارای مجوز یا موسسه متقاضی درخواست برگزاری دوره های کوتاه مدت دفتر برنامه ریزی آموزشی معرفی گردند.
تبصره: موسسات نیز ترجیحاً می بایست افراد حائز شرایط دارای مدرک تحصیلی مرتبط با درس مورد تقاضا جهت تدریس را معرفی نمایند.
4. امور آموزشی:
1ـ 4. مدیر عامل، مسئول حسن اجرای موافقتنامه آموزشی و رعایت کلیه قوانین و آیین نامه های مصوب دفتر برنامه ریزی آموزشی شناخته میشود.
2ـ 4. مسئول آموزش، شغل تمام وقت محسوب می شود و مانع اشتغال رسمی فرد در دوایر دولتی و خصوصی می گردد.
3-4. انتصاب مسئول آموزش مؤسسه مستلزم تأیید واحد ارزیابی و نظارت دفتر برنامهریزی آموزشی است که دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و پنج سال تجربه در امور آموزشی از جمله این شرایط میباشد.
تبصره(1): در صورت معرفی یکنفر به عنوان مدیر عامل و مسئول آموزش مؤسسه, فرد معرفی شده باید شرایط احراز هر دو پست را دارا باشد.
تبصره(2): درصورت تغییر مسئول آموزش موسسه، مراتب طی مکاتبه رسمی ضمن معرفی مسئول آموزش جدید همراه با ارسال مدارک و سوابق مثبت به این دفتر اعلام گردد.
4ـ4. ثبتنام متقاضیان در دورههای آموزشی مستلزم رعایت شرایط تعیین شده از سوی دفتر برنامهریزی آموزشی از جمله مدرک تحصیلی, سوابق تجربی, سن وغیره برای هر دوره میباشد.
5ـ4.عدم رعایت ضوابط و آییننامههای مصوب دفتر برنامهریزی آموزشی توسط مؤسسه مجری در مرحله اول منجر به اعلام اخطار و در صورت تکرار موجب عدم تمدید مجوز خواهد شد. بدیهی است تصمیمگیری در این خصوص از سوی واحد ارزیابی و نظارت صورت میپذیرد.
6ـ4. کلیه کسانی که مایلند در دورههای آموزش های تخصصی خدمات مسافرتی و گردشگری ثبتنام کنند در صورت لزوم باید در آزمون ورودی (کتبی و شفاهی) دورهها که به صورت سراسری توسط دفتر برنامهریزی آموزشی برگزار میشود، شرکت کرده و حد نصاب نمره ورودی راکسب نمایند.
7ـ4. میزان شهریه دورههایی که مجوز برگزاری آنها صادر گردیده باید از سوی آنها به دفتر برنامه ریزی آموزشی اعلام تا پس از بررسی مورد تایید قرار گیرد.
8ـ4. شرکت فراگیران در آزمون پایان دوره مشروط به گذراندن کامل برنامه آموزشی, از جمله رعایت حضور به موقع و قبولی فراگیر در آزمونهای داخلی مؤسسه میباشد.
9ـ4. صدور گواهینامه پایان دوره برای دورههای مصوب دفتر برنامه ریزی آموزشی از سوی موسسات مجری ممنوع میباشد.
10ـ4. مسئول آموزش در مؤسسه مجری موظف به نظارت بر اجرای مؤثر برنامههای کارورزی و ارائه گزارش به دفتر برنامهریزی آموزشی می باشد.
5. سایر شرایط:
1ـ5. نام مؤسسات آموزشی دارای مجوز, در فهرست مؤسسات مجری دورههای آموزشی دفتر برنامهریزی آموزشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درج و در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
2ـ5.مؤسسات آموزشی دارای مجوز برگزاری دورهها مجاز به درج نام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آرم سازمان در فراخوانها، سربرگها, کارت شناسایی و تابلوی مؤسسه خود نمی باشند و تنها میتوانند خود را بهعنوان مجری دورههای آموزشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی نمایند.
3ـ5. موسسات مجری برگزاری دوره های آموزشی ملزم به معرفی فضای آموزشی مناسب و مستقل می باشند. در صورت استفاده از فضای موقت و استیجاری می بایست اجاره نامه ( حداقل یکساله) معتبر ارائه نمایند.
4-5. موسسات مجری دوره های آموزشی که طی توافقنامه با مراکز و موسسات مختلف از فضای آموزشی آنها جهت برگزاری دوره ها استفاده می نمایند، مجاز به درج نام ، عنوان و یا مکاتبه رسمی با سربرگ موسسه مذکور نمیباشند.
5ـ5. به مؤسسات آموزشی دارای مجوز برای مشارکت در طرحها، برنامههای پژوهشی و برنامهریزی آموزشی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرصتهای آموزشی داخل و خارج از کشور اولویت داده خواهد شد.
6ـ5. برای دریافت مجوز برگزاری دورههای پیشرفته، تربیت مدرس و مربی, علاوه بر شروط مذکور در این آییننامه, تجربه موفق اجرای دو دوره آموزش پایه در هر رشته و تکمیل پرسشنامه درخواست ضروری است.
7ـ5. ارزیابی فعالیت آموزشی مؤسسه, توسط کارشناسان واحد ارزیابی و نظارت دفتر برنامهریزی آموزشی انجام و در استانها توسط سازمان در استان صورت پذیرفته و جهت تمدید مجوز مؤسسه به واحد ارزیابی و نظارت دفتر برنامه ریزی آموزشی ارائه میگردد.
تبصره: در صورتی که فعالیت مؤسسه کمتر از حد قابل قبول ارزیابی گردد, طبق مقررات دفتر برنامه ریزی آموزشی تصمیم گیری خواهد شد.
8 ـ5. درصورت بروز اختلاف بین مؤسسات مجری و فراگیران درخصوص دورههای آموزشی، موضوع طی یک کمیته سهجانبه متشکل از فراگیر, مدیر عامل مؤسسه آموزشی و یا نماینده مدیر عامل مؤسسه به همراه نماینده دفتر برنامهریزی آموزشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. درصورت عدم حصول نتیجه مورد قبول طرفین, نظر دفتر برنامهریزی آموزشی حکم قطعی خواهد بود. در صورت عدم اجرای حکم، پرونده به دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت رسیدگی ارسال می گردد.
6. سایر استانداردها:
1ـ6. درصورت قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه، فراگیر فرصت خواهد داشت تا حداکثر ظرف مدت 2 سال نسبت به ثبت نام و گذراندن دوره اقدام نماید.
2ـ6. پذیرفته شدگان در آزمون ورودی جهت گذراندن دوره، باید به همان موسسه ای مراجعه نمایند که ثبت نام آزمون ورودی را در آن انجام داده اند. درصورت تمایل داوطلب جهت گذراندن دوره در موسسات دیگر، این امر باید با توافق طرفین و تایید دفتر برنامه ریزی آموزشی صورت پذیرد.
3ـ6. ثبت نام از فراگیران در موسسات جهت گذراندن دوره های آموزشی پس از قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه امکان پذیر می باشد، در غیر اینصورت با موسسه متخلف طبق مقررات برخورد خواهد شد.
4ـ6.آزمون پایان دوره طبق دستورالعمل پیوست برگزار خواهد شد. (پیوست 4)
5ـ6. حدنصاب نمره قبولی در آزمون ورودی مدیریت فنی دفاتر خدمات سیاحتی 50% نمره کل و برای دوره های راهنمایان کسب حدنصاب 60% نمره کل الزامی می باشد.
6ـ6.در کلیه آزمونها, اسامی قبول شدگان اعلام خواهد شد, مهلت اعتراض برای رسیدگی مجدد، دو هفته بعد از تاریخ اعلام نتایج است که غیر قابل تمدید میباشد.
7ـ6. ظرفیت استاندارد برای کلاسهای نظری بیست نفر و کارگاههای عملی شانزده نفر میباشد, مگر در مواردی که در برنامه درسی استاندارد دیگری تعریف عنوان شده باشد. عدم رعایت ضوابط و آئین نامه های مصوب دفتر برنامه ریزی آموزشی توسط موسسه مجری در مرحله اول منجر به اعلام اخطار و در صورت تکرار موجب عدم تمدید مجوز خواهد شد. بدیهی است تصمیم گیری در این خصوص از سوی دفتر برنامه ریزی آموزشی صورت می پذیرد.
پیوست شماره 1
پرسشنامه درخواست
برگزاری
دورههای آموزش کوتاه مدت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و
گردشگری
لطفاً با دقت و بدون قلمخوردگی به سؤالات مندرج در این پرسشنامه پاسخ دهید
الف) اطلاعات پایه:
1. نام موسسه درخواست کننده:
2. تاریخ تأسیس و شماره ومحل ثبت:
3. مدیر عامل مؤسسه: (ارائه رزومه الزامی میباشد)
4. مدیر مسئول آموزشهای کوتاه مدت مؤسسه: (شرط حداقل مدرک تحصیلی کارشناس و پنج سال سابقه آموزشی با تأکید بر موضوع آموزشهای میراث فرهنگی و گردشگری) (ارائه تصویر آخرین مدرک تحصیلی و گواهینامه سابقه آموزشی الزامی است).
5. سایر اطلاعات برای معرفی مؤسسه: (اساسنامه و سایر مجوزهای قانونی مؤسسه پیوست شود) شرط تناسب مؤسسات و اهداف و انگیزههای تأسیس مؤسسه, زمینه اصلی فعالیت. مؤسسات حامی و همکار تخصصی و تجربی مؤسسه با اهداف موضوع:
6. نشانی, صندوق پستی, نمابر, پست الکترونیک و شماره تلفن:
امضاء و مهر مدیر عامل موسسه امضاء و مهر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
ب) تجارب و قابلیتها:
1. تجارب و سوابق آموزشی و پژوهشی, بهشرط وجود فعالیتها موفقیتهای قبلی مؤسسه
2. عناوین دورههای مورد درخواست مؤسسه جهت برگزاری (سابقه فعالیت مؤسسه میبایست با دورههای درخواستی از سوی آن مؤسسه انطباق داشته باشد.)
ج) تسهیلات و خدمات آموزشی:
1. محل برگزاری آموزشها, نشانی و کروکی فضاها و ارتباطات داخلی و دسترسیها: (اطلاعات با دقت لازم)
2. کلاسها, تعداد ظرفیت هر کلاس به ترتیب شماره مندرج در کروکی درج شود (در مورد هر کلاس فضای سرانه
3. تجهیزات آموزشی, دیداری و شنیداری موجود در کلاسها: (در صورت نبود تجهیزات تاریخ تهیه و نصب)
4. سایر امکانات آموزشی وکمک آموزشی و رفاهی فرهنگی شامل کتابخانه, قرائتخانه, کارگاههای رایانه و فنی, آزمایشگاه زبان, خدمات چاپ و تکثیر, اینترنت و مانند آنها.
د) نیرو ی انسانی:
1. امور آموزشی کادر شاغل در امور ثبتنام, کنترل و اداره کلاسها و تأمین خدمات دانشجویی (هرپنجاه دانشجو یکنفر)
2. گروه علمی اعم از کارشناسان و مدرسان همکار: (کادر آموزشی با تأکید بر مدرسان دروس تخصصی دورههای درخواستی شرط اصلی پذیرش مؤسسه و تدوام فعالیت آن خواهد بود).
پیوست شماره 2
نمونه فرم بازدید از فضای آموزشی مؤسسات متقاضی
v ناممؤسسه:
v نام مدیرموسسه:
v آدرس مؤسسه:
v نام بازدیدکننده:.
v تاریخ بازید:
شرح سوال |
ضعیف |
متوسط |
خوب |
عالی |
جمع |
||
1. شاخصهای فیزیکی بنا از نظر استانداردهای آموزشی (نورکافی کلاسها و راهروها, امکانات حرارتی و برودتی) |
|
|
|
|
|
||
2. سهولت تردد به محل آموزش |
|
|
|
|
|
||
3. امکانات و تجهیزات آموزشی (صندلی دستهدار, تخته سیاه, وایتبرد) |
|
|
|
|
|
||
4. امکانات و تجهیزات کمک آموزشی (تلویزیون, اسلایدر, اورهد, ویدئو, اوپک, ویدئو پروجکشن) |
|
|
|
|
|
||
5. امکانات رایانهای (سختافزار و نرمافزار) |
|
|
|
|
|
||
.کارگاه تخصصی |
1. دورههای هتلداری و پذیرایی |
1.رستوران آموزش |
|
|
|
|
|
2.تجهیزات رستوران |
|
|
|
|
|
||
3.میزطراحی آشپزخانه |
|
|
|
|
|
||
2. دورههای |
1.اتاق هتل: نمونه |
|
|
|
|
|
|
2.تجهیزات رایج در اتاق |
|
|
|
|
|
||
3.دسک رزرواسیون |
|
|
|
|
|
||
3.دورههای خدمات مسافرتی |
1. نقشه ایران (سیاسی, توریستی, طبیعی) |
|
|
|
|
|
|
2. فیلم و CD آموزشی |
|
|
|
|
|
||
7. کتابخانه تخصصی (با ذکر تعداد کتاب) |
|
|
|
|
|
||
8. کلاسهای آموزشی(2 متر مربع برای هر دانشجو) همراه با ذکر تعدادکلاس |
|
|
|
|
|
||
9. تناسب کلی فضای آموزشی با نوع دورههای درخواستی |
|
|
|
|
|
· توجه: در صورت نبود هر کدام از شاخصهای ارزیابی فوق وجود نداشتن آن ذکر گردد.
امضاء بازدیدکننده امضاءو مهر سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستیو گردشگری
پیوست شماره 3
«فرم مشخصات مدرس»
1. مشخصات فردی:
نام و نام خانوادگی: تاریخ تولد: شماره تماس:
2. سوابق تحصیلی: (آخرین مدرک تحصیلی ضمیمه گردد)
· توجه: تأییدیه وزارت علوم برای آندسته از مدرسینی که در خارج از کشور تحصیل نمودهاند و یا از یکی از شعبههای دانشگاههای خارج از ایران موفق به اخذ دانشنامه گردیدهاند الزامی است.
ردیف |
مدرک تحصیلی |
رشته تحصیلی گرایش |
تاریخ اخذ مدرک |
مؤسسه اخذ مدرک |
1 |
دیپلم |
|
|
|
2 |
کاردان |
|
|
|
3 |
کارشناس |
|
|
|
4 |
کارشناس ارشد |
|
|
|
5 |
دکتری |
|
|
|
3. سوابق تدریس در رشته های مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری (ارائه گواهینامه تدریس ازمؤسسه مربوط الزامی است)
ردیف |
نام استان |
نام مؤسسه |
نام دروس تدریس شده |
ازتاریخ |
تاتاریخ |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
4. سوابق تدریس غیر مرتبط و تشویقات ( ارائه مدارک لازم الزامی می باشد)
ردیف |
محل تدریس |
نام درس تدریس شده |
تعداد واحدهای تدریس شده |
مقطع تحصیلی |
از تاریخ |
تا تاریخ |
|
نظری |
عملی |
|
|||||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5. شرکت در دورههای آموزشی کوتاهمدت مرتبط (الصادق مدارک الزامی است)
ردیف |
نام دوره |
محل برگزاری |
نام مؤسسه یا سازمان برگزارگننده |
تعداد ساعات دوره |
تاریخ برگزاری دوره |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
6. سوابق تجربی مرتبط (ذکر نوع مسئولیت به همراه تاریخ شروع و خاتمه اشتغال پست الزامی است):
7. عناوین انتشارات (شامل ترجمه, تألیف, گزارشات عملی) همراه با تاریخ انتشار. (مرتبط)
8. با توجه به رشته تحصیلی و سوابق تجربی علاقمند به تدریس در چه رشتههای میراث فرهنگی و گردشگری میباشید. (حداکثر سه عنوان درسی
مهر و امضاء موسسه
صحت مندرجات فوق تأیید میشود. امضا مدرس
پیوست شماره 4
دستور العمل آزمون پایان دوره های مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و راهنمایان طبیعت گردی از سال 1386
آزمون پایان دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و راهنمایان طبیعت گردی از سال 1386 بصورت غیرمتمرکز توسط موسسات آموزش مجری دوره های آموزشی با نظارت دفتر برنامه ریزی آموزشی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانها با شرایط زیر برگزارمی گردد.
1- سئوالات آزمون براساس منابع درسی اعلام شده برای هر درس بصورت چهارگزینه ای، تشریحی و یا ترکیبی از آن توسط مدرسان مربوطه در هر موسسه طراحی و آزمون برگزار می شود. یک نسخه از سوالات، بعد از برگزاری آزمون پایان دوره (حداکثر یک هفته پس از آزمون) باید از سوی موسسات آموزشی به دفتر برنامه ریزی آموزشی ارسال شود.
2- برنامه زمانبندی حداقل سه هفته قبل از شروع آزمونها باید از سوی موسسات آموزشی به دفتر برنامه ریزی آموزشی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام گردد. ضروری است نماینده سازمان در استان و در صورت ضرورت نماینده دفتر برنامه ریزی آموزشی در آزمون بعنوان ناظر حضور خواهد داشت.
3- فقط فراگیران واجد شرایط می توانند در آزمون پایان دوره شرکت نمایند قبولی در آزمون ورودی کتبی و مصاحبه زبان خارجی و حضور در کلاسها از جمله شرایط فراگیران می باشد.
4- اوراق آزمون پایان دوره هر درس توسط مدرس مربوطه در موسسه تصحیح و نتایج آن اعلام می شود و اوراق باید در پرونده آموزشی فراگیران قرار گیرد.
5- نمرات هر یک از دروس آزمون پایان دوره باید در کارنامه فراگیران در بخش نمره آزمون جامع درج گردد.
6- حدنصاب قبولی در آزمون پایان دوره برای هر درس با احتساب آزمون معرفی حداقل 12 از 20 می باشد.(1/ک/18/1/86)
بدیهی است درصورت عدم رعایت هر یک از بندهای فوق از سوی موسسات آموزشی، نتایج آزمون برای دفتربرنامه ریزی آموزشی قابل قبول نخواهد بود.
«دورههای آموزشی کوتاهمدت میراث فرهنگی و گردشگری»
الف) آموزشهای تخصصی گردشگری:
ý آموزشهای تخصصی خدمات مسافرتی و گردشگری تعداد ساعت
1ـ1 دورهراهنمایان ایرانگردی و جهانگردی 313
1ـ2 دوره راهنمایان فرهنگی 180
1ـ3دوره راهنمایان طبیعتگردی 323
1ـ 4 دوره راهنمایان دفاتر اطلاعرسانی 150
1ـ5 دوره راهنمایان محلی 110
1ـ6 دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات جهانگردی (بندب) 254
ý آموزشهای تخصصی هتلداری (اقامتی وپذیرایی)
2ـ1 میزبانی ویژه کارکنان واحدهای اقامتی و پذیرایی 120
2ـ2 خانه داری هتل 120
2ـ3 فرانت آفیس هتل 120
2ـ4 مدیریت واحدهای اقامتی 90
2ـ5 مدیریت واحدهای پذیرایی 80
2ـ6 مدیریت بازاریابی فروش ویژه مدیران بازاریابی هتلهای 4و5 ستاره 60
2ـ7 مدیریت غذا و نوشابه (F&B) 60
2ـ8 مدیریت واحدهای پذیرایی بین راهی 80
2ـ9 مدیریت رستوران 60
2ـ10 آشپزی 216
ب) آموزشهای پایه میراث فرهنگی و گردشگری :
1- آشنایی با میراث فرهنگی و گردشگری ویژه نیروی انتظامی مستقر در فرودگاهها(25)
2. ارتباط با جهانگردان ویژه کارشناسان و ارزیابان گمرک(30 )
3. آشنایی با میراث فرهنگی و اشیاء تاریخی ویژه کارشناسان و ارزیابان گمرک( 30 )
4. آشنایی با صنایع دستی ویژه کارشناسان و ارزیابان گمرک(30 )
5. آشنایی با میراث فرهنگی و گردشگری ویژه اعضاء کار گروه گردشگری استانها (25)
6. آشنایی با میراث فرهنگی ویژه نیروهای مسلح(10)
7. آموزش مسئولین حفاظت مدیریت پاسداران میراث فرهنگی(16)
8. آموزش راهنمایان موزهها(50)
9. آشنایی با میراث فرهنگی و گردشگری ویژه مدیران و معلمان مدارس(25)
10. آشنایی با میراث فرهنگی و گردشگری ویژه انجمنهای دانش آموزی و دانش آموزان و دانشجویان(25)
11. آشنایی با صنعت گردشگری ویژه رانندگان وسایل نقلیه دستهجمعی توریستی (اتوبوسهای توریستی).(25)
12. آشنایی با صنعت گردشگری ویژه رانندگان تاکسی فرودگاهی(30)
13. آشنایی با صنعت گردشگری ویژه فروشندگان صنایع دستی(30)
14.آموزش هنرهای سنتی (سفال, قالیبافی, معرق, ساز و ...).(24 تا 434